Tåler norsker så lite?

Hvorfor skal andre land tåle så mye mer enn oss i Norge? Ikke at jeg har et stort behov for å gjøre alt, men det er egentlig litt sykt irriterende at vi ikke kan gjøre ting på lik linje som andre.
Noe av tingene:

I Sverige kan man kjøpe usensurert pornofilmer og kjøpe sigaretter og snus når man er 16. I Norge må de være sensur og for å kjøpe må man være 18 år.
I USA kan man kjøre bil når man er 16. I Norge må man være 18 år.
I Danmark kan man kjøpe alkohol når man er 16, men man har lov til å drikke fra man er 15. I Norge må man være 18 år.
I (husker ikke landet, kan det være Tyskland eller Polen?) finnes det motorveier med fri fart, i Norge kan man ikke kjøre over 100 Km/h .

Dette er urettferdig, men som sagt: Jeg har ikke noe stort behov for å gjøre tingene, men vi trenger ikke barnevakt.

142 kommentarer

, 26.sep.2009 @ 11:29
uenig, vi trenger regler.

ellers blir bare alt kaos ..
silje, 26.sep.2009 @ 11:39
Du må være 18 for å kjøpe sigaretter og snus i Sverige. Og samme i Danmark. Før kunne du kjøpe drikke når du var 16 i Danmark, men no har de hevet det til 18 der og . Så ikke så mye som er anerledes en her i Norge du ;) ville bare si det .

Digger bloggen din , stå på :)
Mari, 26.sep.2009 @ 11:47
tror du virkelig ikke det er en grunn til at de grensene er der? det er faktisk forsket på disse tingene... jada, kjipt for småttiser som vil drikke at de ikke kan det før de er 18, og absolutt vil krangle på det... man får jo tak i det uansett hvis man vil.

og vet du i det hele tatt hva som skjer hvis du kræsjer med bil i over 100 km i timen? DET er ikke pent.

som sagt, det er en grunn, selv om det ikke virker sånn for 15-åringer. men seff, du skal få ha din egen mening om ting, selv om det ikke nødvendigvis er helt gjennomtenkt;)
Ane Christina, 26.sep.2009 @ 11:49
Kødder du? Ser du virkelig ikke konsekvensene av å innføre disse tingene?
Silje ballerina, 26.sep.2009 @ 11:56
Enig. det er kjipt "/
REBECCA, 26.sep.2009 @ 12:00
i sverige må man være 18 for og kjøpe snus og røyk osv :) er bare noen få steder man får kjøpt når man er 16 :P
Kamilla, 26.sep.2009 @ 12:01
Desverre hadde nu litt feil om Sverige. For å kjöpe alkohol og röyk må man väre 18 år.. And why I know this?

- Jeg bor i Sverige
, 26.sep.2009 @ 12:08
E DU JERNE SKADA?
SILJE , 26.sep.2009 @ 12:10
faktisk kan man kjøre i 110 i norge noen steder :-) Og det er i tyskland, på noe som heter autobane.

ps. digger både deg og bloggen din!
Mina Christine, 26.sep.2009 @ 12:14
Herregud, er det tross alt grunner til at vi har de reglene vi har. Røyk og snus er skadelig å hvis det er lav aldersgrense så er det flere unge som kjøper (logisk) å da blir jo flere avhengige. I USA er det ganske mange bilulykker som ungdommer er blandet inn i. Hadde vi hatt det sånn hadde det vært utrolig mange bilulykker i norge også.

Skulle vi fått lov til å kjøre så fort vi ville på en motorvei hadde mange mistet kontrollen over bilen for det er tross alt ikke mye som skal til å da hadde ganske mange dødd. Skjønner du ikke det? :S
victoria, 26.sep.2009 @ 12:15
I usa er det mye bedre veier og enklere kjøre forhold, det er derfor aldersgrensen er lavere.
Linn, 26.sep.2009 @ 12:21
norsker? kan ikke du norsk? det heter nordmenn lille venn!!!
--, 26.sep.2009 @ 12:28
Vi har ikke veier til å ha fri fartsgrense i Norge.

Du høres ut som en typisk FRPer. æsj.
Camilla, 26.sep.2009 @ 12:29
I USA er det forskjellige aldersgrenser i forskjellige stater. I Illinois kan man faktisk kjøre når man er 14, uten lappen, men så lenge det er kortere enn en bestemt avstand.

;)
Marianne, 26.sep.2009 @ 12:32
Tenk hvor mange ulykker det hadde vært hvis alle 16 åringene i Norge hadde hatt lappen da? Alle de umodne 16 åringene som skal tøffe seg.. nei, heldigvis for 18årsgrense, sier jeg as!
It's Britney Bitch, 26.sep.2009 @ 12:44
I Tyskland har de 3 eller 4-felts veier, og i Norge har vi to felt bare. Hvis vi hadde hatt like bra veisystem som Tyskland, hadde vi nok hatt mye høyere fartsgrense vi og ;)

Btw, gøy å lese bloggen din, blir fasinert over at noen mennesker tenker slik som du gjør ;D
Pia, 26.sep.2009 @ 13:00
Det er blant annet pga de reglene, norge er et av de beste landene å bo i :)
Burberry<3, 26.sep.2009 @ 13:00
Hei Heidi!

Jeg håper virkelig du svarer meg på denne kommentaren...

Jeg har en blogg som heter burberry95.blogg.no, og jeg vil ha et innlegg om deg, du skjønner det at du er forbilde mitt:) Også vil jeg legge ut noen bilder av deg:)

Får jeg lov til dette søta?^^

Gladideg<3

Puss Puss Burberry<3
Gullan, 26.sep.2009 @ 13:01
for det første: det heter ikke norsker. det heter nordmenn.

for det andre: dette er bare noen få regler som vi i norge har strengere enn andre. i USA må man nemlig være 21 år for å drikke, det nevnte du ikke. og den seksulle lavalder ligger faktisk på 16 år her til lands, mens i USA ligger den på 18. og aldersgrensen for å komme i fengsel, DEN er på 15 år!! Ikke at det er så innmari kult, men.... Jeg for min del synes det er helt OK at vi har 18 årsaldersgrense på salg av alkohol og tobakk. Dette er jo nesten rein gift, som altfor mange ungdom blir avhengig av. Men den aldersgrensen jeg gjerne vile ha senka, er den om at man må være 18 for å stemme. Det er ihvertfall en hjertesak for meg.
ingrid vik gundersen, 26.sep.2009 @ 13:06
Å herregud. ser du ikke hvorfor vi har satt dem grensene? Er du 16 år er du selvfølgelig mye mindre voksen og moden enn når du er 18. det er en grunn til at grensene våre er så høye som de burde være. og det er de andre landa som failer i så fall, om de har lave grenser. Du forstår vel at det er grunn til at fartsgrensen er MAX 100? Det er jo derfor det er flere bilulykker i Tyskland enn i Norge.
, 26.sep.2009 @ 13:10
Tror faktisk man må være 20 visse steder i Sverige for å kjøpe alkohol. Hvertfall på .. systembolaget(?) eller hva det nå heter..
Hilde, 26.sep.2009 @ 13:14
synst heller fleire land burde gjere som oss
selma, 26.sep.2009 @ 13:15
''norsker? ''

nordmenn, søta :)
, 26.sep.2009 @ 13:18
Det er kanskje en grunn til at vi i norge er friskere og mer ansvarlig? Hvordan hadde det gått om 120 17-åringer kjørte om kapp i 150 km/t her? veldig dårlig. du er faen meg så dum at jeg blir redd!
, 26.sep.2009 @ 13:21
kanskje det er derfor vi har det så bra i norge?

siden vi ikke får gjøre sånne dumme ting?

tenk litt a
Pia, 26.sep.2009 @ 13:26
Hei :)

1. det er bare i noen stater i USA det er lov til å kjøre bil når man er 16

2. Man kan kjøpe øl og vin i danmark når du er 16. ikke sprit o.l og du har ikke lov til å drikke, men du kan ta et glass med øl eller vin til maten.

3.(det er tyskland) og det er ikke på alle veier.

bare sånn at du vet det. Men grensene er der ikke for morro skyld.
, 26.sep.2009 @ 13:27
Forstår du ikke at det ikke kan være slik?! Du forstår ikke hvor heldig du er du, som kan bruke flere hundre kroner på hårbleiking i måneden, mens andre steder har de mindre enn en dollar i uka!
, 26.sep.2009 @ 13:32
norsker? norske, lillevenn! :)

Du er fäen meg både blond innvendig og utvendig! ;-p
, 26.sep.2009 @ 13:36
logg på msn heidi
Anette, 26.sep.2009 @ 13:38
Du skremmer meg litt, så dum er du.
, 26.sep.2009 @ 14:26
aner du hvor mange som dør på de vegene? helt sykt!

det er en grunn til at vi har fartsgrenser...
HERREGUD, 26.sep.2009 @ 15:12
Unnskyld meg , du har ingenting med alkhol å gjøre når du er 16 ÅR GAMMEL!! det er en grunn til at det er 18års grense. Du skal ikke gå rundt gatelangs å drikke når du er 16. Nå må du gi deg, du mener vi skal ha en motorvei som er fri fart på? Hvor dum er du, herregud heidi. Tror du ikke statistikkene på ulykker øker på kort tid om vi lar alle tullinger kjøre som de vil. Vær fornøyd at du bor i ett så fint land som norge, man trenger grenser!!!!
Evelyn, 26.sep.2009 @ 15:27
Det er nødvendig for samfunnet, skjønner du ikke det? Flere land burde ha like strenge regler som Norge.Jeg ser ikke helt urettferdigheten for å si det sånn!
Spindelvev, 26.sep.2009 @ 15:28
Vet du hva, dette er faktisk et av de bedre innleggene dine. Selvom jeg ikke er enig i det du sier, er du her saklig og viser veldig lite av barbie/bimbo-mentaliteten din.

Og til overskriften: Ja, "norsker" tåler så lite. Alle tåler "så lite". Jeg sier som mange før meg her; ander du hva som skjer om man kræsjer i 100km/t? IKKE pent.
Sandra, 26.sep.2009 @ 15:54
Bruk hodet da jente ! SIKKERHET ! og tenk litt på konsekvenser om vi skulle inført slike regler som i andre land.
Synne Kristine Stuhaug, 26.sep.2009 @ 16:33
HEY ! Dette er nokk ditt beste innlegg så langt. Jeg er enig i at det burde være lov og kjøpe drikke fra du er 16 som i danmark. Men jeg forstår også hvorfor det er sånn. Vis vi ikke hadde hatt 18 års aldergrense på alkohol, porno og snus/røyk hadde norge værdt ganske kaotisk.14 åringer hadde flydd på byen og drukket seg full og sett på porno og røykt og snust. Viss vi hadde hatt fri fart på motorveien hadde det skjedd så mange flere ulykker en det er i dag. Så det er på en måte forståelig at vi har de reglene vi har i Norge i dag.
Flette, 26.sep.2009 @ 16:38
Man kan kjøpe usensurert porno i norske butikker også.
Nico, 26.sep.2009 @ 16:51
Er 18-årsgrense på servering av alkohol i Danmark, men 16 år på å kjøpe. Dvs. at du må være 18 for å komme inn på utsted, akkurat som i Norge. Også er det 18 år for å kjøpe tobakk i Danmark. Men i Danmark er de ikke så nøye med å sjekke legitimasjon som i Norge. Men allikevel, ser du ut som om du er 10 år så får du nok ikke kjøpt :)
Raymond (:, 26.sep.2009 @ 17:15
Er du ute etter pornofilmen HEIDI :p

hehe..Nei da , kødda jeg ;D
Jeanette, 26.sep.2009 @ 17:21
Hahaha, norsker ? Heter nordmenn !
Liiiinee, 26.sep.2009 @ 18:05
Du burde være glad for at det er regler her i Norge. Tenk på alt som kunne ha skjedd, og alle konsekvensene det hadde blitt hvis vi ikke hadde regler.

Vær heller glad for at vi har regler : )
STAFFI, 26.sep.2009 @ 19:15
I Danmark er det 16 års grense på alkohol, og det var 16 års grense på sprit i butikken i DK da jeg var der sist. Samme gjelder røyk og snus. Og 16 år for å drikke. men disse Danskene bryr seg lite om reglene der.. Husker da jeg var 14 år, jeg kjøpte røyk på butikken^^,
ida, 26.sep.2009 @ 20:54
vil du ha mer kriminalitet i Norge?

Herregud, til og med jeg som er 13 år skjønner det da!

Er du helt skrudd i hjernen din?

Alle de reglene er jo bare fint å ha det, så Norge blir et bedre land å bo i.

Du er ikke så veldig smart som du tror. :P

å du kaller deg norge's stolthet?

patetisk.
, 26.sep.2009 @ 20:55
16-åringer er som regel ganske uansvarlige og umodne, og det er en grunn til at vi har de reglene vi har. Spør du meg, er vi heldige som har de reglene...
Synøve Jahr, 26.sep.2009 @ 21:05
Det er en grunn til at grensene er der. Lyst å vite hvor mange alkisser det er i Danmark, eller hvor mange ungdommer som blir drept i trafikken i USA, kanskje? Er det da verdt det tror du?

Jeg tviler.
, 26.sep.2009 @ 21:16
Du har lov til å drikke alkohol her i norge før du er fyllt 18, men ingen har lov til å kjøpe det til deg og du har selv ikke lov til å kjøpe. Det er greia i Norge..... Ingen kan ta fra deg alkoholen din!
, 26.sep.2009 @ 21:22
Norsker?!! Hahaha xD
Benedicte, 26.sep.2009 @ 21:26
Har du noen gang tenkt på hvor heldig du er som bor i Norge - akkurat på grunn av disse tingene? Det er en av hovedgrunnene til at landet er så trygt å bo i.
Victoria, 26.sep.2009 @ 22:11
Norsker?
Anonym, 26.sep.2009 @ 22:52
Hei! Kul blogg, gleder meg til du en dag blir statsminister i Norge. Stå på!

og forresten, det heter nordmenn, ikke norsker. Bare et lite tips :):)
sandra, 26.sep.2009 @ 23:11
norsker?

USA er delt opp i forskjellige stater. Det er forskjellige regler fra stat til stat. Noen stater kan du kjøre som 16 åring, andre opp til 20.

Det er ingen aldersgrense på å kjøpe alkohol, men å selge. Det er ikke lov å kjøpe til en mindreårig, eller selge til en mindreårig. Men jeg som 16åring kan kjøpe ølpå butikken uten å gjøre noe ulovlig. Det er det butikken som gjør

:)
Ida V, 27.sep.2009 @ 00:01
Du må seriøst begynne å lese fakta før du skriver innlegg om det:p
Emely, 27.sep.2009 @ 00:14
Du må være 18 i både Danmark og Sverige. Jeg er svensk så tror ikke du skal komme her med dine uasnne påstander !
Elise, 27.sep.2009 @ 02:06
Herre.. Jeg skjønner frustrasjonen din siden du er mindreårig, men du skjønner hvorfor reglene er som de er?

Hvordan tror du veiene hadde blitt hvis vi kunne begynt å kjørt som 16-åringer, og kjøre som gærninger som de gjør i tyskland?

Og ikke mindre alkohol, du får jo tak i det uansett hvvis du har venner som er 18, men det er nesten noe som sier seg selv, man er ikke moden eller tenker voksent en gang når man er 15-16 år, man vokser stort på de få årene, og alkohol skal ikke være en menneskerett for mindreårige..

Trist, men du kommer til å bli flau over meningene dine og bloggen din når du blir eldre..
MEG, 27.sep.2009 @ 02:20
Jeg liker bloggen din Heidi, men jeg er nok ikke helt enig i det du sier : )

Mindreårige får tak i snus, røyk og alkohol lett uansett. Tror ikke det hadde vært noe vits i å sette grensen ned til 16.

Men når det gjelder FARTGRENSER så tror jeg de er høye nok fra før.

Du kan jo tenke deg å stå på en stol, ovenfor et betong gulv og la deg falle strakt ned med armene ut. DA ville det vært det samme som å kræsje med bil (uten bilbelte) i 10 kilometer i timen! Tenk hvordan det er da, hvis noen uten bilbelte kræsjer med høy fart.

Jeg hadde blitt veldig glad om du kunne lage et eget innlegg på bloggen din med denne kommentaren, der du svarer på hva jeg mener? Vil gjerne vite din mening nå :)
jenny, 27.sep.2009 @ 09:59
det er tyskland man kan kjøre så fort man vil på de veiene, som heter autobahn. det vi kaller motorvei. grunnen til at de kan det og ikke vi er jo selvfølgelig at de har en bedre veistandard enn her! greier du ikke å fatte hva som ville skjedd hvis folk kjørte så fort de ville på norske veier? det ville skjedd enda flere trafikkulykker. skjerp deg!
Mona, 27.sep.2009 @ 11:04
Det er jo en grunn til at aldersgrensene der har blitt forandret på også!
eline, 27.sep.2009 @ 11:31
det er kanskje en grunn at det finnes regler da !

hadde vi hatt lov til å kjøre i hundre å helvett så hadde dødstallet steget på under 2 minutter !

tenk litt da domma
Aina [:, 27.sep.2009 @ 11:54
er det mulig? ser du ikke at Norge er bare smartere enn de landa? Og vil beskytte de unge til smarte valg? går det ann? jeg ler. jeg er oppgitt og L E R.
, 27.sep.2009 @ 12:03
Det at vi i norge har så strenge regler som vi har er nok nøye gjennomtenkt og resultatet er en ekstrem forskjell mellom oss og de øvrige oecd landene. I norge konsumerer vi i gjennomsnitt ca 5 liter med alkohol om året, i Danmark 12 liter. Dette er en av de aller største helseproblemene for Danmark, og veldig mange Dansker får sykdommer, helse og funksjonsproblemer på bakgrunn av for stort akoholinnak. De fleste bilulykker skjer med unge førere, og da særlig gutter... så det at norge har en aldresgrene på 18 år er helt bevisst og for å redusere ulykker på vei. Det å kunne kjøpe porno fra man er 16, kan være et problem for unge jenter som deg, da gutten ikke nødvendigvis vil klare å skile mellom hva som er normal sex mellom 2 personer og det man ser i pornofilmer/pornoblad. Håper dette svaret gjør at du klarer å tenke litt lengere enn at noe er urettferdig... everything for a reason my friend!!!!
Linn, 27.sep.2009 @ 12:10
Det er en grunn til at vi har disse reglene. I USA så får man ta lappen når man er 16, men de fleste bilene der borte er automat og det er litt forkjell på kjørereglene der enn her. Og de fleste bilulykker her i landet skjer med de som er unge, tenk på hvordan det ville vært vis bilsjåførene var enda yngre....
F, 27.sep.2009 @ 12:28
I trøndelag kan man drikke når man er konfirmert.
hege, 27.sep.2009 @ 12:43
I Danmark SLITER folk med alkohol problemer i svært ung alder.

Og det med alder for å ta lappen å kjøre så fort du vil? Les det 3. øverste innlegget på bloggen min. Hadde du selv mistet bestevenninnen din i en bil ulykke, hadde du forhåpentligvis hatt ett litt annet syn på ting :)
Marita, 27.sep.2009 @ 12:52
Irriterende, at alle andre land har lov til det. Men det gjør jo Norge mye mer tryggere. Ikke alle er utvikla til å kunne kjøre bil når dem er 16 år ogsånt. Håper du setter trygghet før det du skriver!
Gullan, 27.sep.2009 @ 13:41
jeg tror grunnen til at det er 20årsgrense på systembolaget er fordi det selges sprit der. men er man atten kan man fint kjøpe annen alkohol der sålenge det ikke er sprit. det veit jeg fordi jeg bare er fjorten og har vært der å kjøpt pellegrino (mineralvann ;) ). slik er det også i Norge på vinmonopolet, for de som lurte på det.
, 27.sep.2009 @ 13:48
Det er fordi vi nordmenn er mer fornuftige da. Bare tenk litt over hvor mange bilulykker det er fra 18-25 års alderen, det er de som står for de aller fleste bilulykkene. Hvordan tror du det hadde blitt om vi fikk kjøre bil når vi var 16? Tror ikke bilulykkeprosenten hadde gått spesielt mye ned, heller opp for å si det sånn...
, 27.sep.2009 @ 13:48
Det er fordi vi nordmenn er mer fornuftige da. Bare tenk litt over hvor mange bilulykker det er fra 18-25 års alderen, det er de som står for de aller fleste bilulykkene. Hvordan tror du det hadde blitt om vi fikk kjøre bil når vi var 16? Tror ikke bilulykkeprosenten hadde gått spesielt mye ned, heller opp for å si det sånn...
Kristine, 27.sep.2009 @ 14:56
Det står sikkert et eller annet sted lenger opp men jeg gidder ikke lese alt. I USA må man jo være 21 for å drikke alkohol - i Norge kan du kjøpe sprit når du er 20...
SILJE OSMUNDSEN, 27.sep.2009 @ 15:34
Enig. Vet jo att det finnes gode grunner til att det er slik som det er, men det finnes jo grenser. Vi har så uendelig mye låver og retter vi må følge, og gjør vi noe som staten(?) mener er feil, blir man satt i fengsel.

Greit nok at vi lever i et fellessamfunn der man trenger regler osv, men på slike ting synes jeg i det minste man kunne fått litt mere frihet til å velge selv.

Søt blogg :-)
, 27.sep.2009 @ 15:46
i norge kan man kjøre bil når man er 16, øvelsekjøre heter der!
, 27.sep.2009 @ 16:53
Man måste vara 18 år för att köpa cigaretter och snus i Sverige.
puddy, 27.sep.2009 @ 17:24
1. det er bra vi har grenser på ting

2. halvparten av de faktaene du skriver her er f e i l
, 27.sep.2009 @ 17:46
hva er norsker?
TegnebloggNk, 27.sep.2009 @ 18:10
Jeg tror det er 110 km/t ?
Caro, 27.sep.2009 @ 18:28
I usa kan man kjøre bil når man er 16 fordi veiene deres er større (bredere enn hva de er i norge) Bilene der borte er også i automatgir, noe som gir mindre ulykker.

og, du barbie? .. husker veldig godt at jeg lekte med barbier da jeg var yngre.
heiheihei, 27.sep.2009 @ 18:49
en må være 18 for å kjøpe røyk og snus i sverige. seriøst sjekk fakta før du legger ut tomme argument da.
Ia Karita, 27.sep.2009 @ 18:52
Urettferdig? Vet du hva? Jeg synes du skal legge ned bloggen din om du skal fortsette å skrive om sånne ting. Du har ikke peiling. Bare fordi du er i fjortissalderen og ønsker inderlig å kjøpe alkohol og å kjøre bil så er ikke det en bra løsning. Det er en grunn til at vi har disse reglene ditt lille dumme barn! Du er så uvitende, ikke legg ut om ting du er for dum til å forstå.
vilde, 27.sep.2009 @ 19:59
du, alle har sine meninger, og det går ikke ann å gjøre det for at én skal bli glad! og det er ikke smart heller liksom. Flytt heller til utlandet da. herregud..
Thea Marie, 27.sep.2009 @ 21:09
en ting, NORSKER? det heter NORDMENN ;-)
karoline, 27.sep.2009 @ 21:57
Man MÅ være 20 for kjøpe Alkohol i sverige. Det er til og med 20 på rusbrus
Liv, 27.sep.2009 @ 22:36
Hehe, jo endel trenger faktisk "barnevakt". Mange eksempler på at ikke alle mennesker vet best for å si det slik. Dette gjelder særlig for ungdom da hjernen ikke er ferdig utviklet før man er 20, og den delen som utvikler seg sist handler bla om forståelse av konsekvenser. Reglene er for en grunn, og selv om det er 18 år for både porno og alkohol, så har vel de fleste (?) før den alder både drukket og sett på porno.. Og at det er 18 år på førerkortet og fartsgrenser takker jeg meg lykkelig for. Herrefred, tenk dere 16 åringer på veien med "fri fart". Hjelpes..
, 27.sep.2009 @ 22:46
Hadde vi kunne kjøpt sigaretter og alkohol i en alder av 16, hadde det blitt enda lavere debutalder på dette. Røyk hadde blitt lettere tilgjengelig for yngre, som gjør dumme naive drittunger avhengig av gift så de dør av kreft når de er 50.

Kjører man over 80 km/t og krasjer i et tre f.eks, så dør man UANSETT. Autobanene i tyskland har fire kjørefelt, her i Norge har vi ikke råd til å lage sånne veier. Alle ulykkene som skjer der, er dødsulykker. Kjører du på en fotgjenger i 50 km/t er det 80% sjans for at den personen dør. Kan du tenke deg hva som skjer hvis du treffer en i 80? Kanskje like greit at vi har sånne grenser her i Norge? Vi lever i et ganske godt land, sett pris på det.

- www.wasmuth.worpdress.com
Emelie, 27.sep.2009 @ 23:09
Vi trenger regler, du er jo helt sau
Ingeborg, 27.sep.2009 @ 23:11
Har du noen gang tenkt på konsekvensene?

- Veiene vi har her i Norge er for smale/små for at vi kan overstige 100 km/h! Så om vi har hatt de høyere har antallet trafikkulykker økt drastisk! Og det hjelper ikke å si at vi kan bygge større og bedre veier, vi har ikke behov for det og staten har andre ting å bruke penga på enn å høyne km-grensa

- Jeg tror at mange ungdommer ikke er klare til å kjøre bil i en alder av 16 år. Det er komplisert å kjøre, og når man er så ung så er man kanskje litt dumdristig og det kan ende opp i en stor ulykke

- Jeg vet ikke dette for sikkert men jeg vil tro at den prosentdelen som sliter med alkohol i Danmark er mye høyere enn her i Norge

Tenk litt over konsekvensene og si meg da hva du mest vil ha lille venn ;)
DU er tragisk!!!, 27.sep.2009 @ 23:39
Fy faen for en syte unge du er,!!! skaff deg et liv, tror du virkelig det er så strengt i norge, kjønnar at du er blond, det er liksom en grunn for at vi har den aldersgrensen vi har , men gidder ikek gå innpå dt nå du er for dum til å kjønne det
Elisabeth, 27.sep.2009 @ 23:52
man må være 20 i sveriget for å kjøpe alkohol..
Alexsandra, 28.sep.2009 @ 01:04
I Sverige kan man ikke kjøpe sigaretter og snus når man er 16 år nei. Der er det 18 års-grense. Pornofilmer aner jeg ikke, det driter jeg i.

I Danmark er det 16 års-grense på kjøp av alkohol i butikk/kiosk/bensinstasjon, men 18 år på bar, og 18 for sigaretter og snus på proviant butikker. (Kun der det finnes ordentlig snus).

Og forresten, dere som sier det bare er 16 års-grense på øl osv. Det er 16 års-grense på ALL alkohol i Danmark! Men det er 18 års-grense for å få servert alkohol i BAR. En grunn til at 16 åringer smugler masse sprit derifra.

Jeg ser ut som jeg er 15-16 år, er straks 17. Og jeg får lett kjøpt sprit i Danmark!
Kjerstine, 28.sep.2009 @ 01:24
Loven om sensur på porno er faktisk fjernet for noen år siden, så Heidi Alexandra: enjoy!
Marie, 28.sep.2009 @ 10:18
Tro meg, jeg var i Tyskland i sommerferien, der kan man kjøre fri fart, og det var ille! Det er mye bedre å kjøre bil her hjemme i Norge!
Klok ting fra Bergen!!!!, 28.sep.2009 @ 10:42
Hei bimbo satan!!

Du er visst litt dummere enn gjennsomsnittet du lille venn! Du skjønner ikke at et land trenger ulike lover som må være tilpasset de ulike landene for å holde orden og slikt! I USA i noen stater må man være 21 år for å ha sex (stakkars slike bimboer som deg der). Og på Island er pornografi ulovlig (der hadde ikke du hatt noen karriere)! Åj, stakkars dem, vi har det ikke så ille lille venn. Og om du vil kjøre i fri fart på Norske veier, for meg kan du gjøre det, da ligger du nok død som en ræv-kjørt piggsvin i veikanten før du har kjørt ut av garasjen din!

Klem fra Bergen! Skaff deg et liv din falske penisring!!
Marlén, 28.sep.2009 @ 12:19
Du kan kjøre bil når du er 16 i Norge, jenta mi ;) Du trenger bare mammaen eller pappaen din ved siden av deg =)
, 28.sep.2009 @ 15:22
PIA: noen stater man kan kjøre når man er 16? sant, men de andre statene kan man kjøre fra man er 15, tro meg. jeg bor her.

heidi alexandra, du burde virkelig få en reality-check----
, 28.sep.2009 @ 15:43
I USA har de også oppkjøring på bane. Det sier litt om hvor dårlig erfaring mange 16-åringer har når de først får lappen. Det er grunnen til at f.eks. man ikke kan bruke amerikanske førerkort i Norge permanent. Man må ta oppkjøring på nytt.
Jen, 28.sep.2009 @ 16:15
Herregud, er du helt dum eller? Du må være 18 for å kjøpe alkohol og røyk i Sverige.
Annelie, 28.sep.2009 @ 16:37
Hej Jag är svensk så jag tror jag vet. Man måsste vara 18 för att köpa cigaretter och snus ( men de fins alltid dom som struntar i lagen) och man måsste vara 20 för att handla sprit och alkohol.

ha de gött hej!
Nora, 28.sep.2009 @ 16:44
Du må være den mest uintelligente bimboen jeg noen sinne har lest bloggen til. Herregud. Få deg et liv, kanskje de har ett til deg på Ebay?
Anette, 28.sep.2009 @ 17:47
Du må være 18 for å kjøpe snus og røyk, og for å kunne kjøpe noe på polet må man være 20 (i sverige altså).

Hilsen fra Torsby
anonym, 28.sep.2009 @ 19:27
HAHHAHAHAHHAHAHAHA ! Norsker? xD du er jammen meg flink til å dikte opp ord. Det heter nordmenn, kjære deg. Serriøst, jeg ler så mye av deg :') du er bare trist
ssssssss, 28.sep.2009 @ 21:20
DET HETER IKKE NORSKER!!!!!

vær så snill - ikke blogg mer! Det er bare for useriøsrt!!!
, 28.sep.2009 @ 21:53
hahah, du blir bare dummer og dummere du :) for det første er det 18 år i sverige akkurat som i norge. det e bare noen plasser at det er 16 for å kjøre opp til bil i usa, med tanke på at de har litt andre veier så er vel ikke det så rart?
aslak, 28.sep.2009 @ 22:16
det er 18 års grense på snus og røyk i sverige :) står til og med på pakkene :)
skjerp deg onge.., 28.sep.2009 @ 22:17
jeg blir så forbanna irritert av sånne som deg. går rundt å tror du er en barbie ? da trenger du nok en del opperasjoner og mye trening. du ser rett og slett jævlig ut.. og du hvis du vil ha det sånn som i usa med at du kan kjøre når du er 16 ? i usa kan ikke du røre alkohol før du er 20 en gang. du kan kanskje begynne å bruke det du har inni hovve før du skriver. du vet vell at du får et veldig dårlig inntrykk.. dette var første gang jeg er innpå bloggen og kommer aldirg til å gå innom igjenn.. du er bare helt jævlig å se på og jeg blir rett og slett forbannet av deg. kunne lett slått deg ned hvis jeg hadde møtt på deg et sted..
flau, 28.sep.2009 @ 23:39
Herregud går det ann? klar over at vi har farstgrense for en grunn eller ? folk dør av at dem ikke bruker hode sånn som deg fordi det er litt morsomt der å da, men det kansje når du fks. dør selv, eller noen andre som sitter i bilen, som du selv kjørte. kansje en god venn eller familie dør, bare pga, sånne bortskjemte drittunger skal gjøre det dem vil. Og 18 års grense på alkohol er bra, har du aldri hørt hvor mye dritt ungdommer gjør når dem er fulle ? veit du hvor lett det er å bli alkoholiker når man er ung ? Og røyk & snus er noe dritt, skulle ikke vært lov til å selges i det heletatt. Og dette kommer fra en som røyker selv, ønsket jeg aldri hadde hatt tilgang til det i det heletatt!

skjerp deg, er ikke kult å være dum og blond, håper virkelig for din del at dette er en fase.

For det er sånne som deg som gjør meg flau over landet vårt ,
Martin, 29.sep.2009 @ 00:01
Til Ingrid Vik Jensen: Det er færre bilulykker i Tyskland enn i Norge. Dette har fint lite med fartsgrenser å gjøre, men heller opplæringen vi gir nye trafikanter.
Christine Offenberg, 29.sep.2009 @ 00:07
Jeg skal ikke kommentere innholdet i det du skriver, men jeg klarer dessverre ikke å ta deg seriøst når du presterer å skrive "Norsker". Da blir det litt for dumt for meg..
Maren, 29.sep.2009 @ 02:44
Sverige har gått opp til 20 år :)
Ane, 29.sep.2009 @ 09:08
vær så snill å si at du tuller når du kaller nordmenn for norsker?!
En voksen "Barbie".., 29.sep.2009 @ 11:19
Hvem vil ha fri fart?? I USA kan 16 åringer kjøre bil ja, men kun på dagtid og de er ikke myndige før de er 21 år! Hadde du bodd i USA så måtte du forholdt deg til en kleskode el mulig brukt skole-uniform.. I USA omtales Barbie som noe helt annet enn her i Norge... Jeg synes det er fryktelig synd at "bimbo-brunkrem-trenden" er kommet tilbake... Trodde den ble oppbrukt på seint 90-tallet.. Men jeg er kanskje for gammel til å skjønne det nå.. Forresten: I USA blir Barbie fremstillt som en forretningskvinne, mor eller rollemodell... Ei sterk kvinne som rollen er å være motvekt til steriotyper!! -Derfra har jeg på en ironisk måte tatt ibruk mitt "barbienick"!

Jeg er glad for at nettet ikke var så tilgjengelig da jeg var på din alder, for da hadde jeg sikkert driti meg ut enda mer enn det jeg gjorde i "min ungdom"! Det er så mye man kan angre på ved å publisere seg selv for mye, spesielt hvis man velger å fremstå som slik du gjør! Husk at med tanke på jobb og hvordan folk ser deg seinere, kan man ikke "fjerne" ting fra nettet.. Man blir huska for det man gjør og slik man fremstår og det er vanskelig å forandre noe på det seinere!! -Tro du meg!!
Gamlemor, 29.sep.2009 @ 11:23
Høyesterett opphevet pornosladd i både pornoblader og filmer man får kjøpt over disk i 2003.

Det er bare de pornofilmene som vises på tv som sladdes i Norge. Disse filmene er lettere å oppsøke dersom man har tilgang til de kanalene som viser porno på nattestid. Derfor vil man opprettholde pornosladden på tv for man anser det som skadelig for barnets fysiske, psykiske og moralske utvikling dersom de skulle med et uhell skulle se en pornofilm. Både i Norge og FN-charteret er "barn" definert som personer under 18 år.

I filmer som selges over disk har ikke Høyesterett sett det nødvendig å opprettholde den nevnte sladden. Dette fordi slike filmer må en aktivt oppsøke og vise leg for å kjøpe.

Argumentet ditt faller dermed i grus.
Nina, 29.sep.2009 @ 12:37
hørt noen sa at det skulle vært sånn: jenter får lappen når de er 18 år mens gutter er ikke fult modne i hode, derfor skulle de hatt lappen da de var 24! men du heidi bør ikke få lappen, så blond som du er.. da blir nok veiene en værre plass en det den er nå.....

glad eg ikje bor på østlandet! ^^
Kristina, 29.sep.2009 @ 13:51
Ingenting som heter norsker. Nordmenn.
Kristina, 29.sep.2009 @ 14:51
Og forresten, kanskje ikke du trenger barnevakt (eller, jo) men det er faktisk ikke alle som er så jævlig ansvarlige i Norge, desverre. Jeg sier som ei over her; SER DU IKKE KONSEKVENSENE?
Marie :), 29.sep.2009 @ 15:05
I tyskland kan man kjøre så fort man vil på autobanen :)
SiwOrTrue, 29.sep.2009 @ 18:21
Snart er du Norges smarteste tenåring. Med alle rettelsene og faktaboksene du får av kommentarer så må du begynne å nærme deg.
Anna, 29.sep.2009 @ 18:34
Research er en fin ting.
Helene, 29.sep.2009 @ 19:14
Du skulle vel gjerne likt å se pornofilm uten sensur ;)
Line, 29.sep.2009 @ 21:24
det heter ikke norsker! og hadde de tingene vært i norge også så hadde det skjedd flere ulykker her, fordi vi har ulikt miljø og og veier osv..
Julie ., 29.sep.2009 @ 22:46
Jo, man trenger faktisk regler for at ting skal fungere.

Hadde det ikke vært fartsgrenser hadde det vært flere dødsulykker her i landet. btw, det er ikke alle stater i USA som gir deg førerkort da du er 16, i noen må du vente til du er 18.
, 30.sep.2009 @ 10:55
man får ikke kjöpt röyk i sverige når men er 16 år.. du må väre 18 her også..
Liv Oda, 30.sep.2009 @ 19:13
norsker?
?, 30.sep.2009 @ 20:34
Er du klar over at 20 % av dødsfallene i Danmark er pga alkohol?

Tror kansje folk er en SMULE mer klokere i hodet når der 20 en 16.

Sier ikke at alle 18åringer er så smarte, men alikevel :)
mzlive, 01.okt.2009 @ 00:27
Norge har bra regler. Hadde ikke turt å la deg kjøre på veiene .. burde sette opp aldersgrensen for sånne som deg.
Isabelle, 01.okt.2009 @ 00:36
Jag förstår inte varför folk tycker att du är dum i huvudet bara för att du råkat ta fel på vissa fakta, det gör dig inte osmart så jag hoppas du inte tar åt dig av sådana kommentarer.

Förresten, jag tror att du skulle tycka om Holland haha, där får man dricka alkohol och köpa cigaretter när man är 16 år (man får även gå ut på vissa klubbar)
OIe Hofsøy, 01.okt.2009 @ 00:44
Ser tre åpenbare feil...

18 års grense på porno, tobakk og alkohol i Sverige!

Noen delstater i USA har 16 års grense på bil, andre 18. Man må derimot i noen delstater (de aller fleste?) være 21 for å drikke alkohol, og noen delstater har 17-18 års grense på sex.

I Norge har man ikke aldersgrense på alkohol (tror du jeg snakker b*shit? Google det ffs!), bare å kjøpe. Finner du tre liter sprit på gata når du er 16, så er det bare å drikke, du kjøpte det ikke ;)
Ida, 01.okt.2009 @ 04:27
Du burde virkelig bli politiker , virker som du har greie på dette.. Unnskyld meg altså , det er jo grunner til at det finens aldersgrenser her i landet :-)
Celiné, 01.okt.2009 @ 08:38
man må väre 18 for og kjöpe röyk og nus i sverige
Mshiit ( www.miriamshiit.blogg.no), 01.okt.2009 @ 16:31
I nesten alle statene i USA må du være 20 får å i det hele tatt se på alkohol å du må være også det for å kjpøe eller røyke. å det er også noen stater i usa som har 18 år på bil så er ikke så veldg ulikt
lol, 01.okt.2009 @ 18:55
wtf, det er det verste jeg har hørt, at hun er dum osv bare fordi hun synes om at vi også skal være på lik linje som de andre landene! det er faen meg ikke bare hun som syns dette, det skal jeg si er JÆVLIG mange som vil ha det sånn...! Synes bare ikke at mange her skal dømme bare henne, uansett om dere syns det er helt sinnsykt utrolig det hun mener...
Ingrid Anne, 02.okt.2009 @ 00:28
Hadde jeg bestemt hadde ikke engang 18-åringene fått kjørt opp, hadde satt grensa til 20 da ungdommer alltid skal tøffe seg sånn at de kræsjer og uskyldige folk dør!
Ronja, 02.okt.2009 @ 19:21
Tror du kommer til å slite med samfunnsfag hvis du ikke klarer å se årsaken til disse reglene og konsekvensene hvis de blir brutt eller senket. Tror du kommer til å slite senere i livet generelt, hvis du ikke endrer tankegangen din. Bruk litt mindre til på å sminke deg og begynn å les bøker i stedet!
Hege, 03.okt.2009 @ 00:48
vel kan jo bare si noe om den om pornofilmen. når man er seksten og starter å være seksuell aktiv så, tror man ofte at når folk på pornofilmen har sex at de får multiorgasme, gang på gang. men slik er det ikke i virkeligheten. og da blir de kanskje skuffet eller flaue, føler at de ikke klarer det riktig når de ikke klarer det som på filmen. derfor kjære heidi er det slik at det er 18 grense her til lands for da skjønner de fleste at det ikke er slik som på film. akkurat slik som alt det andre.
Silje, 03.okt.2009 @ 18:42
Jeg håper virkelig du snart blir voksen nok til å fatte og forstå

hvorfor ting er som de er!
Kjersti J. Landmark, 03.okt.2009 @ 19:10
norsker ? nordmenn ;-)

Det er en grunn til at vi ikke har innført dette, det burde du skjønne!
HSokken, 03.okt.2009 @ 22:19
Pornosladden forsvant for et par år siden....
you'r rite norway suck, 04.okt.2009 @ 00:42
puff drit norge ;D det har det alltid vært xD
Til alle som kommenterer på dette og andre lignende innlegg, 04.okt.2009 @ 16:49
Jeg ser meg enig i mange av tilbakemeldingene på dette innlegget, og i det at resultatene og sannsynelige ringvirkninger av å i Norge innføre slike systemer som i dag tas i bruk utenfor Norge, mest sannsynelig vil være utrolig skadelige for enkeltpersoner, samt samfunnet som en helhet.

Det er alltid fristende å leke med de store gutta, men den tid kommer for alle, og systemet vi har i Norge har gitt rimelig gode resultater i forhold til i mange andre land. Det vurderes jo også som kjent å stenge ølsalget tidligere, noe som undersøkelser har vist til at vil medføre en nedgang i bl.a. antall voldsepisoder.

Jeg har en personlig mening om disse aldersgrensene, på lik linje med alle andres personlige meninger. Det har heidi alexandra også. Når har det noensinne vært negaivt å engasjere seg? Om din egen personlige mening i forhold til et slikt tema føles riktigere enn de meninger uttrykt av andre, så kan dette fullt mulig bli fortalt uten at man tråkker på andres uttalelser. Har dere satt dere selv inn i en lignende situasjon?

Mange støtter henne, og mange kritiserer henne - Og det er ikke meg personelig dette går ut over. Så hvorfor engasjerer jeg meg? Fordi det å lese at folk forsatt ønsker å heve seg selv over andre, ved å forsøke å latterliggjøre dem, er noe av det tristeste jeg har sett. De fleste av dere som skriver slike kommentarer har kanskje selv blitt tråkket på halve livet - Dere som kjenner dere igjen - bare engasjer dere i noe annet, noe positivt. For slikt leder ingensteds. Ingen steder dere selv hadde valgt å gå.

Lykke til, Heidi Alexandra, bra innlegg.
vest, 04.okt.2009 @ 21:26
det heter nordmenn jenta mi
Marianne, 05.okt.2009 @ 00:53
Haha, jeg ler :b Alle skriver det samme opp og opp igjen XD Unødvendig.

Jeg er enig med folk. Men en hver person ønsker annet. Slik er det bare.

Bare hver den du er du. Selv om jeg ikke liker at du har alt for mye mascara da.

Burde tatt av litt med sånn kost når det har tørket. Bare et forslag.

Du kommer vel ikke til å lese denne kommentaren. Men jeg måtte bare skrive det :b

Og hun som laget dette designet var veldig flink :)
karoline, 05.okt.2009 @ 02:30
nja. "norsker" som du sier , tenker litt lengre frem på noen av disse punktene, det er for folks egen sikkerhet, de er skjermet fra idioter som deg.
, 08.okt.2009 @ 15:14
Tenk deg om a!!!! DUST!!! Sant som "H" sa du burde virkelig ikke ta noen piller. Hjernen din har virkelig et stort problem med hemmede hjerneceller fra før av.
andrea, 12.okt.2009 @ 21:27
Tror du det er fordi vi er pysete? Det er fordi vi er SMARTE! Men det blir kanskje litt vanskelig for deg, da..

Hvorfor tror du det er mye større sjanse for å dø i trafikken i land som har høyere fartsgrense enn 100 km/t? Det er kanskje en grunn til det? Jeg skjønner ikke poenget med å ha høy fartsgrense..

Hva er vitsen i å ha lavere grense på røyk, alkohol og snus? Sånn at enda fler blir syke? Sånn at vi får enda mer vold og voldtekt? Neimenn, det var jammen lurt! Det er for vår sikkerthet, ikke fordi vi er pysete. Seriøst..
Susanne, 12.okt.2009 @ 22:43
jaja, du kan jo dra til Tyskland å dø i en bilulykke fordi de kunne kjøre så fort de ville. Lykke til

eller gå å drikk til du spyr eller noe sånt.

men ikke klag på reglene

det er til vår egen sikkerthet.

Skriv en kommentar

Kategoriene

Bloggarkiv

Annonser:

hits