Hvorfor så kritiske?

På OD-dagen så skal jeg selvfølgelig være med, for det er frivillig, men jeg har alltid sett det som en selvfølge å jobbe på denne dagen. I dag på skolen var det to fra Maldivia(?) som fortalte historien til han ene som satt i rullestol, stakkars. Men dette får meg til å tenke, hvorfor er dere så kritiske til mitt prosjekt? OD har vært i mange år og fungerer helt fint. Hvorfor skal ikke min "1 krone" kunne virke da? Det er jo samme greie, bare at man ikke jobber en dag, man gir en kr hver dag, i steden for 200/300 kr per år. + At "1 krone" skulle gått på TV sånn at man også kunne tjent på at hele verden så på.

For tenk dere. Alle som tjener over 300.000 i året gir en krone per familiemedlem, dette da i hele verden. Hvor mange millioner tror dere ikke dette blir? Jeg skjønner ikke at dere synes dette er en dårlig ide, for den er jo genial. Ja, det finnes ting som ligner, men ikke helt samme sak likevel. Har du noen gang sett hvor pengene du ga til "Redd barna" gikk? Nei, det har du ikke. Vil du ikke se gleden av at personen får et hus, mat, osv osv?

Pusspuss!

95 kommentarer

Sandra, 26.okt.2009 @ 21:47
helt enig, det burde gå på tv.
christel, 26.okt.2009 @ 21:52
hadde det funket så hadde det vært bra,for det er mangen som blir sure og ikke gidder det der med od dagen for de heller vil ha de 200-300 selv,men 1 krone merkes ikke en gang,det er jo ei pante flaske for eksempel. stå på sier jeg bare:) bevis til alle at det går:)
hanna, 26.okt.2009 @ 22:00
åh gud du er dum
, 26.okt.2009 @ 22:01
Herregud , hun er ikke dum da! Hvis dere ikke respekterer andre, så respekterer dere ikke

deere selv.
Irene, 26.okt.2009 @ 22:06
Okeeii,, Nå skal jeg forklare dette NØYE 1kr er bedre en

ingenting men det er at det er 365 kr i året, bedre en ingenting

men alikevell så er det ikke nokk å redde en hel familie.. Prøv heller

10- 20 kr hvis du skal bruke mer en 4% av den lille hjernen din



Puss Puss ;*
=), 26.okt.2009 @ 22:06
syntes det er smart jeg :) stå på girl! videoblogg snart? :D
AmandaV, 26.okt.2009 @ 22:12
Det er veldig snillt av deg og tenke sånn, det er en smart ting når

man teker på det! :) Men jeg tror IKKE at verden hadde klart og

gjennomføre det, fordi vi sammarbeider ikke godt nok.
nora, 26.okt.2009 @ 22:16
det handler ikke om at VI skal ha gleden av å se de få pengene så vi kan føle oss snille. det handler om å hjelpe de som ikke har det like bra som oss, uavhengig av hvordan det skjer. det er jo mye mer lettvidt å gi 300 kr i året enn å gi 1 kr hver dag, det blir jo like mye penger uansett. Det er jo dessuten mange som gir flere hudre kr i måneden til redd barna osv, det gjør ihvertfall min familie.

det ville også koste masse penger å lage et tv program som gikk hver dag.
Rigmor Angel S, 26.okt.2009 @ 22:18
Kjempefin sminke! Pen du er (:

Hvis man bare hadde tjent over 300.000 ja =/
stina, 26.okt.2009 @ 22:18
7 kroner er jo såvidt nok til mat for en familie, og det finnes fattige mennesker her i verden, så hvordan kan dette 'prosjektet' ditt liksom redde hele verden ved at man bare gir èn krone, når halvparten ikke engang har noe å gi? ( Jeg tror ikke det er selve idèen din folk er kritiske til, men heller det at i den videoen så legger du det frem på en veldig dum måte, altså at du på en eller annen merkelig måte sammenligner sminke med sultne barn i afrika) Hvis du mener du er mye tøffere og smarter enn folk tror, så tar du feil inntil du faktisk beviser noe annet, fordi alltid på spørsmål som du svarer på er det bare selvfølgelige ting som det er ENKELT å kommentere tilbake på. Du velger aldri sånne spørsmål som du faktisk eier deg hardt. ( f.eks hvis du er barbie, og du mener at dukken 'Barbie' er oppfunnet av deg, så hvorfor ble dukken lagd FØR du ble født? ) Så ikke kom å si du er tøff, før du faktisk har klart å svare på en spørsmål som det. For man er faktisk ikke tøff/smart når man kommenterer tilbake på et spørsmål som en dum leser har skrivd. just so u know - et dumt spørsmål krever jo et dumt svar. så, svar på et smart spørsmål før du kaller deg selv tøff a :)
Helle, 26.okt.2009 @ 22:18
Smart det, ja :)

En krone hver dag er bra tenkt ;)

Grattis med 5. plass på blogg.no forresten!

Gogirl! <3
, 26.okt.2009 @ 22:20
Hei. Idèen er ikke så dum den, men hvis du tenker litt gjennom disse tingene:

Du sier at det er bedre å gi 1 krone om dagen en 200-300 kroner i året, men hvis du gir en krone om dagen, så blir jo det faktisk 365 kroner i året, og det er jo 65 kroner meer... Også må du huske at det¨å sende noe på tv koster penger, så da går halvparten av de pengene mennseker gir, til å lage tv programmet...

men hvis du kanskje finner ut noe med så kan det kanskje bli bedre ;)
Helene, 26.okt.2009 @ 22:25
FYFAEN! ere mulig å bli mere stakkar ?!?!? stygge fitte
Vi 2 <3, 26.okt.2009 @ 22:29
Fantastisk <3
Lovise Eiken, 26.okt.2009 @ 22:33
ikke vær så negative folkens, hun tenker jo rett, på den måten at hun vil hjelpe fattige folk! :)
CRAZY, 26.okt.2009 @ 22:35
bra tenkt igrunn :)
Sandra, 26.okt.2009 @ 22:36
stolt over at du klare å komme på det der :)
Jeanette, 26.okt.2009 @ 22:38
Du var pen med den nye skillen, du ser helt anderledes ut :)
J, 26.okt.2009 @ 22:38
Rart at verden ikke er reddet enda da, siden vi har både OD og andre innsamlingsaksjoner hvert år. Smarta :)
Marian, 26.okt.2009 @ 22:38
Du er smart ;)
xkristineh, 26.okt.2009 @ 22:39
(y)
mia, 26.okt.2009 @ 22:40
jeg syntes det er et bra utgangspunk, mulig at man må ta litt mer, men jeg må bare si at for to dager siden syntes jeg bloggen din var bare latterlig å se på, og jeg skjønner fortsatt ikke at du er på 5 plass på blogglista, men de to siste innleggene har blitt litt bedre tatt i mot hos meg, jeg legger meg ikke lenger ned på gulvet å griner av latterkrampe, men jeg leser det, de to siste innleggen har faktis hørt litt smartere ut (: (mulig det er at du har bytta til mittskill) :P
Tonje, 26.okt.2009 @ 22:44
Syntes det er en veldig god ide og tanke, men som en sa over her, mange i verden som ikke har noe å gi.

MMen hvis de som faktisk ahr noe å gi hadde gitt en krone per familiemedlem i huset, ville det blitt mer penger enn å gå rundt med bøssebærere der det bare er sure folk!

Har alltid syntes du har vært litt dum, men detta her var ganske smart! :) stå på!
Madelen, 26.okt.2009 @ 22:46
det er egentlig en ganske god idè, jeg skal være enig om det. men er aldri noe som vil fungere. og dessuten, det blir jo billigere å betale 200-300 kr. per år, isteden for 1 krone hver dag da :p for i løpet av det året da, så har man altså gikk 365 kroner. og da vil jo folk mye heller bare betale 200-300 med en gang, istedenfor å gå rundt å tenke at jeg MÅ spare på 1 krone idag. folk vil ikke huske det : p
Ina Charlotte, 26.okt.2009 @ 22:47
Du kler midtskill ! :)
K, 26.okt.2009 @ 22:50
synes bloggen din er blitt mye bedre i det siste! fortsett i samme rettning :-)
det er bare så sykt urealistisk at det vil kunne gjennomføres !
Marte, 26.okt.2009 @ 23:57
Jeg har hørt om a) Moldova og b) Maldivene. Innbyggerne i Moldova(ligger i Øst-Europa..) er temmelig dårlig stilt- det var nok det du mente her.

I alle fall: Ja, det er en fin tanke du har der. Enn hvis vi alle kunne gitt LITT? Men desverre er det ikke så enkelt. Vi har en skjevordeling i verden, der de fattige blir fattigere, og de rike rikere. Les om "nord- sør problematikken"- ta en google-runde- så skjønner du/ dere hva jeg hinter til.

Veldig fint at du tar opp OD. Bra!!
, 27.okt.2009 @ 00:01
Jeg har selv gitt negativ kritikk til denne bloggen, men jeg prøver alltid å være så konstruktiv som mulig. Det har alltid vært for å hjelpe og ikke trekke ned personen.

Jeg synes folk burde tenke over før de publiserer kommentarer her på bloggen. Ja, kanskje jenta er blondere enn andre, har høye drømmer som kan virke urealistiske, så la henne ha de drømmene uten at dere skal dømme henne for det. Husk at vi alle er forskjellig.

Og 1 kr er faktisk bedre enn ingenting, så slutt å vær så kritisk. Jenta prøver i hvertfall å engasjere seg.

Hvis folk er så utrolig irritert på denne bloggen, slutt å besøk den. Hun får jo den oppmerksomheten hun kanskje ønsker ved at hun får mange besøkende. Det er bare synd at mye av tilbakemeldingene er så lite konstruktive og meningsløse. Gjør heller jenta gladere med fine kommentarer :)
Sophie, 27.okt.2009 @ 05:47
1 Kr per person om dagen blir jo 365 kr i året, og det er jo veldig lite med tanke på at man kan være plan fadder, da gir man jo 200 kr per mnd. Og når det finnes andre muligheter som hjelper mer, så hvorfor gidde å bruke tid på å finne nye muligheter som egentlig er ganske dårlige.
, 27.okt.2009 @ 07:40
Bra tenkt : )
...., 27.okt.2009 @ 08:26
det er en genial idé, men hvor går pengene dine henn? Hvem får de? Tror du redd barna bare kommer i media sånn som det? Samme med OD og andre organisasjoner, de tar i et tak for å få det frem... Men hvordan kan du forsikre oss om at pengene vi gir til deg går til noe annet enn dine chanel sko?
♥ Eva , 27.okt.2009 @ 08:39
Første innlegget som var bra! Du fortjener en klapp på skulderen, du har en tedens til og virke smart og bry deg om andre, bra for deg, fortsett slik og du får en hjerne :)
Helene, 27.okt.2009 @ 08:46
Det er en god tanke, men det fungerer ikke. Sad but true.
I<3muchmascara.com, 27.okt.2009 @ 09:08
hvor mange lag mascara bruker du egentlig? Er de ikke i veien, folk ler av deg. pusspuss ;*
katrine solberg , 27.okt.2009 @ 09:46
greit nok, ikke lett med din hjerne, det skjønner jo jeg også.

men hvor mye penger tror du blir sendt til forskjellige land hvert år?

vet du hva pengene går til?

sender du penger til ett korrupt land går pengene til hus,biler,båter til diktatorene i disse landene, hva faen er rett i det? :P

hele afrika kunne vært velstående den dag i dag med de midlene de har fått, men pga hva pengene går til har ikke dette funket.

men som sagt, forventer ikke at du med din hjerne skal forstå noe av dette.

gi dem en fisk, de har mat i dag, gi dem en fiskestang og lær dem å fiske, og de har mat livet ut.
katrine solberg , 27.okt.2009 @ 09:48
ooog,dette glemte jeg,

jeg er heller ikke positiv til od

30 kr av de 300 kronene du tjener går til veldedighet.(vgs)

20 kr av de 200 kronene (ungdomskole)

resten går til trykking av brosjyrer, plakater, osv.

jeg la frem ett forslag for OD i fjor, eller nevnte dette. like mange brosjyrer i år. så jeg velger å ikke bli med på OD
Guro*, 27.okt.2009 @ 10:42
en god i ide.

men det kan jo godt være en familie som IKKE har det vondt melder seg på, bare få mer penger!
Marit, 27.okt.2009 @ 10:49
Irene

26.okt.2009 kl.22:06

Okeeii,, Nå skal jeg forklare dette NØYE 1kr er bedre en

ingenting men det er at det er 365 kr i året, bedre en ingenting

men alikevell så er det ikke nokk å redde en hel familie.. Prøv heller

10- 20 kr hvis du skal bruke mer en 4% av den lille hjernen din

Irene, 1 kr en nok!!! Hvis alle som tjener over 300.000 kr i året (det er mange, ikke hele verden, men allikevel mange!!) blir med, så blir det jo masse penger til en eller flere familier om dagen. Da kan man gi dem muligheter til skole, nytt hus, jobb, vann, mat osv.

Og katrine solberg, diktatorer vil ikke få muligheten til å få tak i disse pengene, for det er med i planen, at EN KONKRET familie skal få muligheter, så ingen kan ta det fra dem.

OG tv-programmet koster penger, ja, men det kommer nok til å tjene inn mer enn det koster!

Så.. Bra ide, Heidi Alexandra :)
Sessa, 27.okt.2009 @ 10:52
Fordi 1 kr prosjektet ditt ikke er seriøst nok. Mange her i verden som faktisk ikke tjener mer enn 1 krone dagli. Tror ikke de har lyst til å gi fra seg den ene krona da. Men rike folk som faktisk har mye penger gir jo utrolig mye hvert år. Folk har kanskje gitt mer penger til organisasjoner enn så mange folk det er her i verden. At alle gir 1 kr da hjelper ikke stor mye. Tenk deg 1000 mennesker som gir 1 krone til en person? Det er ikke nok for å leve hele livet, så 1 krone fra alle hvele verden, er ikke nok til å brøfø alle folkene i hele verden som leve ri fattigdom. Det er utrolig mye! Tenk deg alle de pengene vi har gitt hittil. Og visste du at, hvis du gir 100 kr til en organisasjon, som feks OD, er det bare 6 usle kroner som kommer frem ?... Ikke mye igjen av den 1 kroning din da ;) Så tenk nøye gjennom sånne ting før du skal begynne å planlegge offentlig :)
puzzyhunter, 27.okt.2009 @ 10:54
hahah leeeer!
Marit, 27.okt.2009 @ 10:54
..og:

Guro, de hjelper jo selfølgelig de fattigste! :)

Det eneste jeg ser som er dumt med planen at sannsynligvis så gidder folk ikke å være med..

(og Madelen, du sier at folk ikke vil huske å gi 1 kr om dagen, men det trekker jo selfølgelig automatisk fra bankkontoen til folk!)
Carina Elise, 27.okt.2009 @ 10:56
bra du er engasjert i en god sak :D

<3
, 27.okt.2009 @ 10:58
Det er jo ikke alle som har råd til å gi en krone engang. Og om vi har sett hvor pengene fra redd barna har gått til? Ja, det har vi sett. Bla på tv-aksjoner. Tenk litt du, wannabe barbie.
Iselin, 27.okt.2009 @ 11:38
http://www.facebook.com/home.php#/video/video.php?comments&v=318617370223 Jeg er liksm bare en så stor fan da, og hadde vært så gøøøy om du posta den på bloggen din.. hihi <3
Karoline, 27.okt.2009 @ 11:44
Har du noen gang sett eller fått troverdig dokumentasjon på hvor pengene går til fra OD? Og om de i det hele tatt går til det faktiske formål.

Jeg støtter ikke OD, men velger heller å støtte noe i lokalsamfunnet - syns det er bedre å se med egne øyne hva pengene går til og til hvem.
, 27.okt.2009 @ 12:09
heidi,du har jo en god i de her. dere andre som kommenterer negativt, vet dere hvor få det er som faktisk er "planfadder" og som gir penger til slike organisasjoner? det er ganske få skal jeg si dere!

jeg har sjekket med en del folk om de gir til slike organisasjoner og de sier nei. da oppfordrer de ofte til å gi 200 kr i mnd og det er ikke alltid så mange som vil det. men da heidi sitt forslag, å gi en krone. det er jo ikke så mange som bryr seg om den ene krona.

og det at hun vil ha dette programmet på TV som viser hvor pengene går til er jo genialt. om de som får hjelp kommer og forteller om det så er jo det bevis på at pengene går til rett sted.

heidi,jeg liker at du engasjerer deg i slike ting. stå på gullet <3
<3 PRCES, 27.okt.2009 @ 12:14
Maldivia?
, 27.okt.2009 @ 12:43
å jø vad du hadde passat inn i mensa..
fay.nei, 27.okt.2009 @ 12:50
Okei. Til alle der ute som velger å ikke støtte OD.

Kun 10% av alle pengene som blir tjent inn i hele Norge går til trykking av brosjyrer osv. og dessuten blir disse pengene dekket igjen, pågrunn av renter. pengene blir sendt over en periode på fem til ti år, og ikke bare sendt ned. OG od samarbeider alltid med en organisasjon som allerede jobber der.

OG det er MALAWI, ikke maldivene eller whatev. malawi, mosambik, sør-afrika og Uganda
, 27.okt.2009 @ 13:03
det var jo ganske smart da xD :D
Sessa, 27.okt.2009 @ 13:05
Okei bare for å gjøre det helt klart.. Selvfølgelig støtter jeg sånne hjelperoganisasjoner og jeg kunne gitt all den hjelpen jeg kan gi hvis jeg faktisk hadde stolet 100% på sånne organisasjoner.. Jeg jobber på OD, fordi jeg vet at det kommer frem penger, men ikke like mye som skulle ha kommet frem. Men denne ideen er ikke den beste, det er en god tanke, men kommer aldri til å fungere. Som jeg sa litt lenger oppi her, så er det faktisk mange som lever av 1 krone dagli og tviler på at de vil gi ifra seg den ene krona. Det man bør fokusere på er faktisk hvor alle pengene som vi faktisk har sendt inn, hvor de har blitt av ? Mange kjendiser og rike folk gir jo flere millioner til slike organisasjoner. For ikke å snakke om Bill Gates, som gir tonn med penger hvert år. Fordi han faktisk har råd til det. 1 krone for meg er ingen problem å gi bort. men det hjelper ikke stort når ikke alle kan delta. Det er bare at denne tanken er lite gjennomtenkt, uåppnåelig og egentlig borkasta.. Det finnes jo så mange organisasjoner som gir millioner, hva skal de med en liten en som bare gir 1 krone da?...
marte, 27.okt.2009 @ 13:10
du skjønner det at når du sender 200 kr ned til u land kommer det kanskje 50 kr frem for å hjelpe de landene mens de andre 150 kr havner ett annet sted ikke at jeg vet hvor men de blir ihvertfall ikke til hjelp for sultne mennesker!

hvor mye av den krona du skal sende nedover tror du blir til noe nyttig da ?
, 27.okt.2009 @ 13:16
er du seriøst så dum ?

Du burde vite at det ikke bare er å knipse i fingrene så redder man verden.

Ikke halvparten av pengene vi sender ned til å hjelpe fattige kommer frem
, 27.okt.2009 @ 13:28
selvfølgelig er hun dum. hun er jo blond og wannabe barbie. hva faen liksom.. du ligner ikke i det hele tatt. hva er det du prøver på? du trenger ikke å innbille deg noe du ikke er
Erlend, 27.okt.2009 @ 13:44
Du har en veldig umoden tankegang.
Stine, 27.okt.2009 @ 14:14
polyethelene !
Stine, 27.okt.2009 @ 14:14
fy faen du e støgg du!
tyra - <3, 27.okt.2009 @ 14:19
det at hun gir en krone er bedre enn å ikke gi noen ting . veldig god ide, men den blir nok aldri gjennomført desverre, men bra tanke, og det at du tenker på andre og tar opp dette ;)
Marit, 27.okt.2009 @ 14:27
Gosh, hater når folk kommenterer stygt på blogger.

Mener dere at hun er dum, blond wannabe barbie osv. så hold det for dere selv!! :/
Leah, 27.okt.2009 @ 14:28
Det koster alt for mye å finansiere et tv-program, itillegg til at pengene holde til u-hjelp...
Synne, 27.okt.2009 @ 15:00
Hei Barbie!

Du nevnte i et inlegg at du var imot pelsindustri, men hva med dyretesting som er like ille ?

Tenk om hunden din hadde blitt sprayet og barbart og etset bort for å skaffe oss en maskara liksom ? De får ikke alltid smertestillende og blir bundet fast og nærmest torturert ! For at vi skal se litt bedre ut, må søte uskyldige dyr dø, bli åpnet opp og fylt med vaskemidler.

Gå på; www.dyretesting.no og les hva de gjør med små søte kaniner og søte hunder, og hvilke produkter som ikke tester på dyr, chanel osv gjør ikke det ;) men loreal osv er extreme.

Synes du og alle andre burde slutte og kjøpe dyretesta produkter !

Du visste kanskje ikke om dette, og det er mange som ikke gjør det, så plis svar på dette !
silje, 27.okt.2009 @ 15:05
jeg gleder meg til den dagen du blir 17-18 og innser hvor mye du har ødelagt for deg selv ! du kommer til å skjemmes..jeg er et år eldre en deg, dvs 93 (om du ikke forsto det).
marita, 27.okt.2009 @ 15:16
viss alle liksom gir 1 kr, hver dag. greit det

men tenk da at det er ikke halve verden som hadde giddi og gjort det?

det er jo ett minus. men tenk og viss du tar 10-20 kr, hver dag. alle sammen liksom

så er det jo mer. men og med tanke at alle ikke gidder. men tenk på de som gidder.

da blir det jo mye. det er jo verdt ett forsøk?

jeg synes ikke det var så sykt dumt jeg ;b
Marit, 27.okt.2009 @ 15:23
Jeg blir flau av å lese bloggen din. du virker seriøst stokk dom.
HA!, 27.okt.2009 @ 15:29
Den ideen er allerede funnet opp for leenge siden..

såg reklamen på tv:P
Stephanie, 27.okt.2009 @ 15:39
Han var ikke fra Maldavia eller hva enn du sa.. Kanskje du skulle fulgt litt bedre med. Pengene går til fire land; Malawi, uganda, Sør-Afrika og Mosambik!
M, 27.okt.2009 @ 15:40
det er en ting jeg lurer på, åssen merke er den rosa pcen din? :-)
Tita, 27.okt.2009 @ 16:03
Du er lur :)
Gullan, 27.okt.2009 @ 16:23
Hei Barbie! Desverre er det ikke slik at penger kan gi deg jobbmuligheter. Og selvom de fattige får mat, husrom, klær, osv, må de jo ha penger å leve for. Jeg synes at pengene heller burde gå til å bygge opp gode skoler som kan gi dem utdanning, det er nemlig slik man skaffer seg jobb i fremtiden.
hallo, 27.okt.2009 @ 18:22
MALAWI, hvor faen fikk du Maldivia fra?!
Michelle, 27.okt.2009 @ 19:18
De fattige landene trenger skoler og muligheter for utdanning, ellers kommer de ingen vei. Vi hadde sikkert vært på samme nivå som dem om vi ikke hadde hatt den muligheten her
superwoman, 27.okt.2009 @ 19:39
stygg du var på håret :)
Kristine, 27.okt.2009 @ 20:03
Det går litt dårlig at alle skal gi en krone for det er veldig mange som ikke gidder og veldig mange av de millionene/milliardene er for fattige til å gi 1 krone til u-hjelp siden de trenger den selv.

Jeg nekter å sende massevis av penger til u-hjelp hvis ikke jeg er 110% sikker på at en tar med seg pengene og sørger for å bruke de på hjelp til de som trenger det. Sender man for eksempel hundre tusen kroner dit så får mest sannsynlig en av de rikeste der nede som leder terror greiene og all skiten i for eksempel kongo seg en ny bil. Eller så bruker han dem på å kjøpe flere våpen til de som terroriserer de fattige der.
Jasna, 27.okt.2009 @ 20:17
Man kan jo gi 300,- på OD-dagen som blir = nesten som å gi 1,- hver dag i året

(350dager i året) Så det blir jo så og si det samme. :-)
Jasna, 27.okt.2009 @ 20:18
btw:

Maldivia = Moldova
Jasna, 27.okt.2009 @ 20:20
Eller Malawi (?)
, 27.okt.2009 @ 20:26
Malawia, din dumme, dumme brunkremhore.
Julie, 27.okt.2009 @ 20:42
For på OD-dagen gir man minst 200 kr (vgs 300 kr) til Uganda, Malawia osv for et arbeid du har gjort. Joda, ideen din er god. Men på OD dagen får man inn over 10 millioner kroner, hvis alle i norge skulle gitt en krone, ville vi bare gitt 4-5 millioner kroner. Ser du problemet? Håper du forstår det, det er ikke såååå vanskelig er det vel? :)
., 27.okt.2009 @ 20:43
Årets OD-land er MALAWI, Mosambik, Uganda og Sør-Afrika.
Tiril, 27.okt.2009 @ 21:54
LOL! det e malawi! Vit ka du jobbe for!
Cathrine, 27.okt.2009 @ 22:41
Faktaopplysning: kune 14-15% av pengene som blir tjent på OD blir brukt til ressurser av organisasjonen. Men Redd barna bruker opptil 40-50% til ressurser. dette er mye penger som gjør OD til et mye bedre prosjekt.

Synes egentlig ikke ideen din er så alt for dum Heidi:) Kanskje du skal prøve å få den igjennom?
Silje, 27.okt.2009 @ 22:42
du har faen begynt å fått hjerne! ikke værst :p
, 27.okt.2009 @ 22:51
hvorfor er du gul i ansiktet og har hvitt hår??
Katerina Kurtzaki, 28.okt.2009 @ 00:28
Årets prosjektland er Mosambik, Malawi, Uganda og Sør-Afrika.

Operasjon Dagsverk er på sitt 45 år i år.

OD er en SOLIDARITETSaksjon, hverken veldedighet eller innsamling. OD er for at norsk ungdom skal kunne ta et standpunkt - og bruke en dag av sin utdanning for å gi utdanning til lik ungdom i Sør som ikke har samme muligheten. Det er positivt at du vil jobbe, men det er ingen "selvfølgelighet". Årets OD-prosjekt går til ungdom i sør med nedsatt funksjonsevne, og vi jobber for rettighetsopplæring, tilgjengelighet på utdanning og tilrettelagt utdanning. Det vi i Operasjon Dagsverk også vil gjøre - både i Norge og i Uganda, Malawi, Mosambik og Sør-Afrika- - er å opplyse folk om funksjonsnedsettelser gjennom bevisstgjøring. Vi vil fjerne (minske) fordommer, myter, overtro og skam.

Faktaopplysning: OD kan kun bruke MAKS 15% av innsamlede penger til ressurser til aksjonen. Ressurser vil da si; temahefter, lærerhefter, OD-filmer, bildeserier, SK-seminar, DK-seminar, arbeidskort, klistremerker etc.

OD har derimot ALDRI brukt hele 15%.

OG Operasjon Dagsverk har _KUN_ fire betalte arbeidere. Dette er voksne folk med høy utdanning som lever på minstelønn. Dette er en nødvendighet for at aksjonen skal fungere, og for at vi skal kunne sikre prosjektoppfølging, og at pengene kommer fram og blir brukt til det det skal bli brukt til.

WOHO, jobb på OD-dagen 29 oktober!
Katerina Kurtzaki, 28.okt.2009 @ 01:44
Heidi Alexandra Olsen skreiv et delvis innlegg om OD, helt greit - men enkelte av kommentarene var ikke like ok'e.

1) Karoline fra Tromsø skriver en kommentar om at det ikke finnes dokumenter fra Operasjon Dagsverk om at pengene kommer fram: "Har du noen gang sett eller fått troverdig dokumentasjon på hvor pengene går til fra OD? Og om de i det hele tatt går til det faktiske formål."

OD har hvert år en ny samarbeidsorganisasjon (i år Atlas-Aliansen). Denne samarbeidsorganisasjonen og OD samarbeider for å få prosjektet til å fungere. Gjennom grundige rapporter og prosjektoppfølging innenfor landet.

OD har fire betalte arbeidere (KUN fire) som trengs for at pengene skal gå til det som har blitt bestemt av norsk ungdom (gjennom uravstemning på skolene og EO). Om du kontakter OD sentralt vil du nok ha muligheten til å få lese en rapport om ikke www.od.no. OD sender ut pengene i små porsjoner for å kunne kvalitetssikre prosjektene, og et prosjekt varer i minst fem år. I løpet av ODs 45 årige eksistens (i norge) har OD kun avsluttet Ett prosjekt (se her).

2) Katrine Solberg fra Elverum snakker ned om Heidis intelligens, men viser ikke mye selv akkurat her.

"greit nok, ikke lett med din hjerne, det skjønner jo jeg også.

men hvor mye penger tror du blir sendt til forskjellige land hvert år?

vet du hva pengene går til?

sender du penger til ett korrupt land går pengene til hus,biler,båter til diktatorene i disse landene, hva faen er rett i det? :P

hele afrika kunne vært velstående den dag i dag med de midlene de har fått, men pga hva pengene går til har ikke dette funket.

men som sagt, forventer ikke at du med din hjerne skal forstå noe av dette.

gi dem en fisk, de har mat i dag, gi dem en fiskestang og lær dem å fiske, og de har mat livet ut.

ooog,dette glemte jeg,

jeg er heller ikke positiv til od

30 kr av de 300 kronene du tjener går til veldedighet.(vgs)

20 kr av de 200 kronene (ungdomskole)

resten går til trykking av brosjyrer, plakater, osv.

jeg la frem ett forslag for OD i fjor, eller nevnte dette. like mange brosjyrer i år. så jeg velger å ikke bli med på OD"

For hver krone rike land gir i bistand, betaler fattige land 5 kroner i gjeldsnedbetaling til rike land. Mexico har betalt til landsgjeld SEKS ganger nå, og er fortsatt ikke ferdig på grunn av for høye renter. Er det rettferdig?

Sender du penger til et "korrupt" land i dag (hvilket land er ikke det?) gjennom en godt gjennomført organisasjon/aksjon vil pengene ikke gå til diktatore (om det er et diktatur i landet). Om du ikke gjør bakgrunnssøk på organisasjonen du bruker for å formidle pengene dine, kan dette lett skje. Derfor er det viktig å vite hva du gjør, og hvordan det gjøres. OD for eksempel satser på utvikling innenfor landet (hjelp til selvhjelp). Du nevner selv nederst et sitat at Ghandi "Gi en mann en fisk, han har mat for en dag. Lær en mann å fiske, han har mat for resten av livet". Det er det vi i OD gjør. Vi utvikler landet med å utdanne ungdommen (framtidens arbeidere). Med utdanning åpnes jobbmarkedet og økonomien og levestandaren vil forbedre seg. Afrika er et kontinent, ikke et land for det første. For det andre ville ikke Afrika som et kontinent vært rik i dag selv om alle pengene som er gitt i bistand hadde kommet fram slik det skal. Dette pga Nord sin makt over Sør (Nord/Sør-konflikten).

Og til slutt: Dine spekulasjoner når det kommer til pengene solidaritetsaksjonen OD får inn, er helt feil.

OD kan for det første MAKS bruke 15% av innsamlede penger til alt av temahefter, plakater, klistremerker, lønninger (til fire arbeidere), arbeidskort, OD-film, bildeserier, seminarer etc.

Det vil si: Av de 300 kronene (vgs) du samler inn går maksimum 15% (45 kr) til informasjonskampanjen og administrasjonen til OD. Når dine 255 kroner står i banken vokser de til ca. 280 kr. Atlas-Alliansen kan MAKS bruke 5% av pengene (dvs. 14 kr) til sin administrasjon.

I det FØRSTE året av prosjektet vil altså 242 kroner av de innsamlede 300 kronene gå direkte til prosjektene. Etter hvert år vil rentene øke pengene som er satt inn i banken.

Så det så. Kan komme med flere eksempler men er trøtt og gidder ikke.

Sett dere inn i ting før dere kommenterer -.-
flireflire, 28.okt.2009 @ 02:39
hahaha! at du gidd Katerina. ;)
Oda Li, 28.okt.2009 @ 11:02
bra Kat :p
yeah, 28.okt.2009 @ 13:10
Major p@wnage, kat!
www.siveikeland.blogg.no, 28.okt.2009 @ 14:01
jeg synnst ikke du skal ha midtskill, det kledde du ikke!! :-O du var mye søtere med det gamle håret ditt.!!! =)
, 28.okt.2009 @ 22:53
du har vel hørt om bøssebærere ? hvorfor ikke bare fortsette med det ? folk gir bøssebererne rundt 200 og mer .. og det med en krone konsepte er nok tenkt på før men du får masse mere penger med bøssebererne. foresten så provoserer du meg litt , du sammenligner det at du ikke får

sminka deg med at et fattig barn ikke får mat og har det ondt ? du sir at da skjønner du det

fordi de må jo ha det likeså vondt som deg ? går de ann å bli mer egoistisk å dum tenkt , de

har det så utrolig masse værre en deg at du ikke aner det engang ! hva tenker du med når du

sier sånt ? ellers har jeg ikke noe imot deg bortsett fra at du ser opp til deg selv og kaller deg barbie noe som får meg til å lure om dette er en kødde blogg
Olga, 29.okt.2009 @ 11:15
Hva er forskjellen på å gi 365kr pr familemedlen en gang i året, istedenfor å gi 1 kr per dag?
Ori, 29.okt.2009 @ 18:18
Det heter Malawi... jeg synes det er bra at du tenker på dette, søta, men helt ærlig; ikke gjør det

så overfladisk, sett deg litt inn i tingene og skaff deg perspektiv! Da hadde det kanskje blitt litt mer interessant å lese bloggen din også. Det er kult, flott og det nytter å hjelpe andre! ;D
Jenny<3, 30.okt.2009 @ 21:25
de var fra Malawi;) de var veldig søte og flinke=)
veronica, 02.nov.2009 @ 09:37
DU ER STYGG! ALLE HATER DEEEEEEG! BRENN I HELVETTEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE !!!!!!!!!!!!!1 RÅLF

Skriv en kommentar

Kategoriene

Bloggarkiv

Annonser:

hits