Jeg kan ikke stemme, men andre kan?

Noe jeg kom til å tenke på er at, selv om jeg er 16 år, så kan jeg ikke stemme ved stortingsvalg og alt sånn. Men, folk som er mye mindre tilregnlige, de kan - bare fordi de er "myndige". Hvor feil er ikke det? 

Jeg vet at min stemme ville vært mer "riktig" enn hvis noen med f. eks. alzheimers. Sett at en med det syndromet ikke husket hva som var hva, og bare krysset på et parti h*n syntes hørtes bra ut. Hadde det ikke da vært bedre at den personen ikke avga stemme i det hele tatt? De med kraftig hjerneskade og downs kan også stemme, så lenge de er over 18 år. Så lenge de virkelig vet hva de gjør, er det greit, men hvis man virkelig er kraftig rammen, så tror jeg en på 16 år vet litt mer hva som blir rett å stemme - og ikke stemmer det den får beskjed om. For det blir jo også feil!

Derfor synes jeg heller man kan senke aldersgrensen litt, og tenke litt mer på hvem som ikke bør stemme. Dette er like grunnleggende, som at kvinner også kan stemme.

78 kommentarer

gina, 19.okt.2010 @ 17:58
HAHA LOL!
gina, 19.okt.2010 @ 17:59
Heeey jeg var den første joo! xD
KEN <3, 19.okt.2010 @ 17:59
Korrekt, men sånne hensyn kan man ikke ta. Uansett hvor sexy og smart man er. That's life. :/

TUT&KJØR fra KEN! <3
, 19.okt.2010 @ 18:06
herregud, du er så frekk!!!
monstercookies , 19.okt.2010 @ 18:09
HEAHEAHEAHEAHEAHEAHEAHEAHEHAHEAHEHAHEAHEHAHEHAHA. Jeg ler.

16 åringer er ikke i stand til å stemme. Man blir for påvirket av hva som skjer rundt en. Men, dog den politiske sosialiseringen må begynne tidligere viss 16 åringer skal stemme. For man vet ganske lite om politiske partier når man er ferdig med ungdomsskolen, mens på VGS får man adskillig mer informasjon i form av politiske debatter og valgfag.
CN, 19.okt.2010 @ 18:20
Jeg har hørt at funksjonshemmede ikke kan stemme..? Jeg tror de mest oppeågende kan om de tar kurs ellerno.
Åste ♥, 19.okt.2010 @ 18:22
haha.. ! helt enig ;)
, 19.okt.2010 @ 18:22
du kan ikke nekte de å delta. diskriminering! heller bare senke grensa isåfall. Det var jo nettopp det damene kjempe for på 1900-tallet.hahaha
Hanne, 19.okt.2010 @ 18:27
hvorfor er du så dum??
Benedicte, 19.okt.2010 @ 18:27
Det der var sikkelig frekt skrevet..
Agnethe, 19.okt.2010 @ 18:34
Hahaha, idiot. Man kan ikke stemme før man er myndig fordi 99% av alle som er under atten ikke eier fornuft og er dumme, just like you.

Og uansett burde du aldri få stemmerett fordi du er en fiasko uansett ;)
Malena, 19.okt.2010 @ 18:48
er du tilregnelig? vent, når skjedde det?
Marte, 19.okt.2010 @ 18:50
Du mister ikke stemmeretten bare fordi du får en diagnose som tilsier at du ikke faller innenfor det folk flest kaller "normalen". Og det tror jeg vi bare skal være veldig takknemmelig for. Hvis ikke funksjonshemmede hadde hatt stemmerett hadde jo ingen politiske partier hatt som mål å tilrettelegge for dem. Det å si at funksjonshemmede, eller andre med en diagnose, ikke bør ha stemmerett er like dumt som å si at kvinner ikke burde ha stemmerett.
Anita, 19.okt.2010 @ 18:54
Det er snakk om livserfaringer. Jeg er også 16, jeg synes ikke jeg skal ha stemmerett. Jeg vet ikke hva samfunnet trenger. Jeg har meninger og tanker, men jeg er ikke voksen nok til å vite hva som er best for samfunnet vårt, for hele det norske folk.

Det er heller ikke du voksen nok til å vite, du og rosapolitikken din. Seriøst, nyt ungdomstiden din, nyt og være dum og uerfaren, la de vokse styre skuta.

Og om du absolutt vil engasjere deg, meld deg inn i en ungdomsorganisjasjon, så og si alle partier har egne ungdomsgrupper. Unge høyre, sosialistisk ungdom f.eks. På den måten får du ogdå mere erfaringer til den dagen du evt. skal stemme selv.

Og selvfølgelig er det useriøse personer som stemmer, men overtallet av seriøse borgere er nok så stort at det ikke gjør noe utslag i det store hele. Men hadde alle fra 16 år og oppover fått stemme hadde nok ikke resultatene vist det samme som nå. Vi vet ikke hva som skal til, vi vet ikke hva som trengs, vi har ikke levd lenge nok, vi har ikke opplevd nok.

Seriøst skaff deg familie, jobb og formue. Da snakker vi ;-)
Daniella, 19.okt.2010 @ 18:54
Kan du lage et innlegg om hvilket parti du ville stemt på og begrunne hvorfor du ville stemt på akkuratt det partie ?
Idapida, 19.okt.2010 @ 18:56
Tror du de med alzheimers husker å stemme da?? ;P
Pia Martine, 19.okt.2010 @ 19:08
Herregud, du er så slakk
, 19.okt.2010 @ 19:09
lame..
Heyhey, 19.okt.2010 @ 19:10
Folk med alzheimers og funkjsonshemninger kan ikke stemme (hvor har du hørt det fra?). Og hvorfor i all verden skulle det være like grunnleggende å la 16 åringer stemme, slik som kvinnene fikk sin rettighet? Det er jo ikke diskriminerende å si at 16-åringer ikke kan stemme, de blir jo eldre. Kvinner hadde jo aldri sjansen til å bli menn, og da fikk de heller aldri stemme.

Uansett, neste gang det er stortingsvalg er jo du over(?) 18, så hvorfor du bryr deg om dette nå er latterlig.
, 19.okt.2010 @ 19:14
ingen er mindre tilregnelig enn deg. det er svaret.
Åse Louise, 19.okt.2010 @ 19:14
Det skal kjøres forsøk nå med at 16-åringer kan stemme. Grimstad, hvor jeg bor, er en av kommunene hvor dette skal testes ut ved kommunevalget. Jeg synes det er kjempespennende, og gleder meg til å se hvordan det går. Vet ikke om jeg er for eller imot enda... Men blir et bra prosjekt ;)
Hannah, 19.okt.2010 @ 19:29
Så du mener at alle med et handikapp ikke kan ha egene meninger?
Guro, 19.okt.2010 @ 19:43
HAHAHHAHAAAAA, du er like tilregnelig som en apekatt!
, 19.okt.2010 @ 20:05
DU er svaret på hvorfor 16-åringer ikke har lov til å stemme - enkelt og greit. Det er faktisk ikke din oppgave å umyndiggjøre folk med funksjonshemminger, heldigvis. Det er utrolig at jeg fortsatt lar meg sjokkere...................
Karoline Smil, 19.okt.2010 @ 20:06
Alzheimer utvikler seg over lang tid, og i begynnelsen av sykdommen kan personen fint være i stand til å f eks stemme ved stortingsvalg. Når sykdommen begynner å utvikle seg slik at vedkommende ikke lenger er tilregnelig, vil vedkommende bli fratatt myndigheten og dermed ikke få lov til å stemme ved verken kommunevalg eller stortingsvalg.

Så ikke bekymre deg over dette;)
Mita, 19.okt.2010 @ 20:10
Det er vel ikke noe rett og galt når noen stemmer. Folk stemmer på det de vil! Her snakker du stygt om andre og tror du er så perfekt selv.
, 19.okt.2010 @ 20:17
Jeg har hørt noen "rykter" som bl.a. noen voksne har sagt, og det er at de skal prøve å få til stemmeret for de som er 16. Bare for å prøve det, å se ossen det går... Men er ikke sikker, så ikke ta noe for gitt... : D
Frank, 19.okt.2010 @ 20:22
Greit heidi, nå har du gått for langt jeg ville mye heller latt en uten ben med dwnsyndrom siklende i en stol uten tale eller meninger stemme før deg!! jeg jobber med handikappede og jeg kan ENKELT si at de har myyyye mer å komme med til den verden her enn det du har din ekle meningshore, det er HELT SYKT at du kan skrive sånnt når du ikke veit hvorfor du ikke kan stemme som den bortkasta 16åringen du er, ALLE som leser bloggen din har 1 tanke i hodet om det inlegget, at de syns det er så sinnnnsykt ironisk at DU skriver sånnt om funksonshemmede når du viser deg å være den med størst handikapp av de fleste, det å prøve alt du kan for å være stolt av å være norges mest utstøtte hjernevrak.
Stine, 19.okt.2010 @ 20:33
HAHAHAHAHA !! fail.. vi kan stemme ved neste stortingsvalg. Da er vi 18, så oida.. haha !!
Syngetonje, 19.okt.2010 @ 20:33
Var det ikke du som "stemte" ved forrige valg...?
, 19.okt.2010 @ 20:46
Kan du ta denne komentaren som dagen komentar?

Tror du virkelig at di som er hardt rammet av downs osv stemmer? Hvorfor skal du få lov til og stemme før alle andre som ikke er myndig? Si meg, hva gjør deg så mye bedre enn alle andre? Alle er like mye verdt.
Kristin, 19.okt.2010 @ 20:48
Men poenget er jo faktisk at en som er seksten kanskje, og da mener jeg ikke deg som individ

(nødvendigvis), de er kanskje midre i stand til å vite hva som er "rett og galt" hvis jeg kan si

det sånn.
, 19.okt.2010 @ 20:54
Nå er jo de som er kraftig hjerneskadet bedre skikket til å stemme enn deg da.
Anne Lovise, 19.okt.2010 @ 21:00
Dette er jo et godt eksempel på hvorfor 16åringer ikke skal kunne stemme. At du kan sette noe så uskyldig på spissen og bokstavelig talt diskriminere medmennesker med et syndrom eller en sykdom? Vil ikke dra alle 16åringer under en kam nå, for virkelig, det finnes mange mer fornuftige og velvitende 16åringer enn du gir uttrykk for her, og i hele bloggen generelt. Det er helt utrolig og hårreisende at du tør å legge ut en slik blogg i offentligheten, eller lage en blogg generelt hvor du rett og slett .. hva skal jeg si? driter deg ut?... som du gjør gang på gang. Jeg har lest flere blogger her, og kjenner jeg blir irritert og oppgitt gang på gang. Har ikke hatt ork til å ta meg tid til å kommentere en gang før nå, så dette var vel dråpen for meg.

At du kan ødelegge så mye av deg selv ved å få så mange til å synes negative ting om deg, skjønner jeg ikke at du i det hele tatt vil deg selv. Dette er rett og slett helt utrolig, tror aldri jeg ville utsatt meg selv for slik dumskap bare for å få en dråpe oppmerksomhet. Det finnes andre måter å gjøre det på, og skal du absolutt ha en rosa blogg og fremstå 100 ganger dummere og blondere enn det jeg vil tro du er, kan du hvertfall gjøre det med måte.

Kjære vene, burde ikke vært lov med slike blogger!
Christine, 19.okt.2010 @ 21:15
Det blir totalt feil å nekte alzheimers- og downssyndrom-rammede å stemme. Men jeg er enig i at de kanskje kunne senket stemmerett til 16 år.
, 19.okt.2010 @ 21:15
Han på tangerud bakken borettslag stemte!

Og sa ikke du at du hadde stemt da? du sa at du hadde en hemmelighet for å stemme !
Ane Kristine, 19.okt.2010 @ 21:30
hahah, det var dårlig argument!!
Karoline, 19.okt.2010 @ 21:38
Oi, den var "god", Heidi.
Amanda, 19.okt.2010 @ 22:13
Funksjonshemmede kan faktisk miste myndigheten sin, hvis de ikke er i stand til å ta vare på seg selv, og da kan de heller ikke stemme. Så vær stille, og vent til du er 18. Det måtte vi andre ;)
wejlkkiwoø, 19.okt.2010 @ 22:19
alzheimers og downssyndrom er folk de også altså..
Ida, 19.okt.2010 @ 22:37
folk med et stort handikap, har ikke stemmerett! Mennesker med diagnoser som downsyndrom og lignende.
Anna - kommenterer tilbake, 19.okt.2010 @ 23:12
vent på tur du vennenmin<3<3<3<3<3
Camilla, 19.okt.2010 @ 23:22
Jeg synes egentlig dette var relativt genialt skrevet. Jenten har faktisk et poeng. STÅENDE applaus!
Anna, 19.okt.2010 @ 23:22
"Derfor synes jeg heller man kan senke aldersgrensen litt, og tenke litt mer på hvem som ikke bør stemme. Dette er like grunnleggende, som at kvinner også kan stemme"

Kvinner som kjempet for stemmerett, kjempet for likestilling, men du diskriminerer nå du sier at de med f.eks down syndrom ikke burde få stemme.

Og bare så du vet det, så kan folk med down syndrom være i stand til å stemme, ettersom det er stor forskjell på hvordan mennesker med downs er. Noen kan utvikle seg mye mer enn andre.

Unnskyld, du prøver å virke smart, men meningene dine er helt på tryne.

Og til dere som sier de med down syndrom ikke kan stemme:

§ 53.

Stemmeret tabes:

a. ved Domfældelse for strafbare Handlinger overensstemmende med, hvad derom i Lov bestemmes;

b. ved at gaa i fremmed Magts Tjeneste uden Regjeringens Samtykke;

Altså, de kan stemme.
Camilla Irina, 19.okt.2010 @ 23:37
Ahlzeimers er ikke et syndrom, men en sykdom, også kalt aldersdemens. Du kan ikke stemme fordi du ikke er gammel nok til å bestemme over deg selv enda, og så skal du være med å bestemme hvem som skal styre landet vårt? Nei, tror nok ikke det.
Sindre, 20.okt.2010 @ 00:30
Må nok bli tørr bak øra før du kan stemme frøken.

Hadde det vært opp til meg hadde aldersgrensen blitt hevet betraktlig og sperre grensa ved valg økt til 10%.
une, 20.okt.2010 @ 01:48
Grensen må settes ett sted ikkesant? Selv om du kanskje er mer tilregnelig enn noen få attenåringer, er det flere fjortenåringer som igjen er mer tilregnelige enn deg. Og noen trettenåringer som er mer tilregnelige enn visse fjortenåringer - sånn kan det fortsette ned til 0 år. Så man må ha en grense på det. alikevel forstår jeg det du mener med funksjonshemmede og andre med en diagnose. Slik jeg forstår det, mener du ikke at ALLE som er funksjonshemmede ikke burde ha stemmerett, men at om en som er TOTALT grønnsak skal få stemme kan like gjerne sekstenåringer få stemme også? Isåfall er det mange overdrevet sure kommentarer på dette innlegget. Aldersgrensen er fin som den er.
Helene, 20.okt.2010 @ 09:45
Hvor dum er du egentlig?
Snuffy, 20.okt.2010 @ 10:57
Kjøtthue.... At en er fylt 18 år er ikke enbetydende med at en er myndig, noen står faktisk under vergemål, dvs. at en må ha en verge/tilsynsperson.

Dvs. alle som er alvorlig psykisk utviklingshemmet, eller har ulike sykdommer som gjør at de har nedsatt dømmekraft og ikke er i stand til å ta avgjørelser selv.

Din dust....
rio, 20.okt.2010 @ 11:08
omg!!!!

mange mennesker har i mange år kjempet for å få de utviklingshemmede likestilte som oss "normale" mennesker, og nå bestemmer du deg for å rive det ned? DU ER SÅ KORKA!

du eier ikke verden, heidi! dessuten tviler jeg på at du ville klart å stemme noe bedre enn andre, du ville nok bare blitt påvirket av andre, din.....*pip*

sjønner ikke hvorfor jeg gidder å kaste bort tiden min på dette engang. du er håpløs.
t.a.b., 20.okt.2010 @ 11:10
rasist. DET KALLES DISKRIMINERING!
Becki, 20.okt.2010 @ 11:17
ENI MED t.a.b!!!!!! FAENS BITCH!
Veronica....., 20.okt.2010 @ 11:28
Når man er 18 er man ferdig på videregående og har i det minste (og forhåpentligvis) opparbeidet seg LITT kunnskap om samfunnet generelt. Når du er 16 har du så vidt begynt på videregående, og alle ser jo hvor ignorant DU er, og hvor lite peiling du har på samfunnet.

Da jeg var 16 (21 nå), hadde jeg NULL kunnskap om politikk. Jeg hatet det. Innen jeg fylte 18 hadde jeg hatt politikk på videregående, og ble interessert. Nå studerer jeg statsvitenskap. Så der ser du forskjellen. Jeg kunne ALDRI stemt da jeg var 16.

Dersom 16-åringer får stemmerett, blir jeg rett og slett redd. Dere har skolevalgene deres, og du får nøye deg med det!
Lise, 20.okt.2010 @ 12:42
Veronica..... har helt rett! Som 16-åring er man rett og slett ikke egnet for å stemme. Da jeg var 16 ville jeg stemt noe helt annet enn det jeg faktisk gjorde da jeg ble 18.

Når du er 16 kan man ikke bestemme over deg selv, men du mener det er greit og bestemme hvem som skal styre landet vi bor i?! Latterlig..
Heidi Rønning, 20.okt.2010 @ 12:52
Husk på demokratiet da, Heidi:p Man har lov til å verne om sine interesser fordi om en har down syndrom. De er lever her i landet, som du og jeg og har også ønsker og håp for fremtiden. Om du snakker om mennesker rammet av down syndrom som er såpass hardt rammet at de ikke selv vet hva de ønsker, så tror jeg heller ikke de blir sendt til stemmeboksen:p Neste gang kan vel du stemme også og allerede innen den tid er jeg sikker på at du også ser fordelen med at sektenåringer ikke stemmer:)
Ada, 20.okt.2010 @ 13:24
Tror ikke akkurat at du er den mest tilregnelige 16-åringen her i landet. Heller tvert imot. Mennesker med Downs Syndrom kan være klinkende klar i hodet og interessere seg like mye for politikk som andre som ikke har D.S. At du slenger rundt med sånne ufattelige påstander synes jeg er helt sykt.
Stine, 20.okt.2010 @ 14:51
I see you drivin round town with the girl I love and im like FUCK YOU !! :-D
sigrid, 20.okt.2010 @ 15:58
jeg vet ikke helt hva som er riktig i denne saken - men jeg mener at alder bare er et tall. bare fordi man har levd i to år ekstra og da er 18 betyr jo ikke at man er moden nok til å stå ovenfor verden :p
Ingvild Jeanette, 20.okt.2010 @ 16:21
Ska ikke de med Alzheimers, downs o.l få lov te å ytre meningan sine, å ha litt å si på kordan landet vårres ska styres dæm da ? E dæm ikke i stand te å stem, så stemme dæm ikke, folk

e i stand te å bedøm om dæm sjøl e i stand te og stem eller ikke !

Ta å drit dæ ut'a !
susanne, 20.okt.2010 @ 16:38
"jeg kan ikke stemme, men andre kan?" ER DU SERIØS? du er jo faen meg en retard
kristina, 20.okt.2010 @ 16:44
hvis de ikke får lov til også stemme blir vi ikke et demokrati da vettø!! også senke aldersgrensa? til 16?? ehh nei.. sånn som du snakker virker det som om du vet ganske lite om regler og generelt politikk.. er ganske mye mer enn det du tror skjønner du! hvis du hadde fulgt med i timene i 10. klasse vettø, så kanskje du hadde lært noe.. huff, og du er liksom fra norge? blir flau jeg..
Tonje, 20.okt.2010 @ 17:05
Du får jo stemme ved neste valg uansett, så hvorfor bryr du deg? Hvis du absolutt vil stemme kan du jo flytte til lørenskog, vi er en del av det prøveprogrammet hvor 16åringer får stemme ved kommunevalget ;D
Elvira, 20.okt.2010 @ 17:14
det der var bare sinnsykt tragisk sagt! JEG LER!

for det første så har du like mye hjerneskade som de med downs, hvertfall når du uttaler deg på den måten der, da kan vi begynne å lure!

for det andre, du kan stemme ved neste valg, så ke du går å mase etter?

for det tredje, det burde vært en lov mot sånne idioter som deg ved å stemme også:)

toodles!
Martine, 20.okt.2010 @ 17:32
Du hevdet jo at du fikk stemme ved forrige stortingsvalg? Hadde du glemt det?
øyvind, 20.okt.2010 @ 19:07
Jeg er ekstremt glad for at du ikke får stemme.
stine, 20.okt.2010 @ 20:22
Til dere som mener ar 16 åringer ikke bør stemme. tror ikke det er så mye forskjell på en 16 åring og en 18 åring.. Er jo bare å se på kommentarene her... En 16 åring kan være veldig opptatt av politikk fremfor en på 18. tror ikke de to årene har så mye forskjell.

jeg syns at grensen ved å stemme ved valg faktisk burde trappes opp noen år istedet for å senkes.
sara, 20.okt.2010 @ 20:43
men om man sänker åldern så kommer det ju bli ännu fler "opassande" som kan rösta. det är ganska svårt att i en demokrati ta bort rösrätten från sjuka människor etc. vem ska avgöra vem som är berättigad att rösta och inte i så fall?

om du vill engagera dig i politik kan du gå med i ett ungdomsförbund och påverka där igenom. Det finns ju till för alla unga som faktiskt vill göra något även om dem inte kan rösta ännu.
Frida, 21.okt.2010 @ 09:20
Du er faen ikke god. "Folk med alzheimers, downs"?
Sunniva, 21.okt.2010 @ 09:45
Du... ærlig talt. Du er for dum til å uttale deg om sånt. Fy søren, eg kjenne at eg blir så oppgitt

av sånne folk som deg...
, 21.okt.2010 @ 12:06
fyfaen du e bortevekk. forbanna kjerring :p
perleugle, 21.okt.2010 @ 12:52
mennesker som har noen form for hjerne sykdom eller mentale-funksjonshemmninger blir oftest umyndiggjort. det vil si at de ikke har stemme rett.

og etter egne erfaringer og observasjoner så vil jeg si at det er stor forskjell på mentaliteten til en 16 åring og en 18 åring ;) ser det er mange i kommentar sekjonen som krangler litt på det:) alle kan ha sine meninger om tema men jeg er glad loven står der den står.
, 21.okt.2010 @ 21:51
Jeg syns ikke du har rett til å skrive det på DEN måten, dessuten, når neste valg er, er du uansett over 18 år, så hvordan skal det i det hele tatt rake deg ? Jeg syns nesten de skulle ha høynet aldersgrensen, jeg til kanskje 25 eller noe. Mange er dessverre ikke nok oppegående i hodet til å skjønne selv hva de egentlig vil.

Og når du diskriminerer folk med syndromer bare fordi de ikke er såkalt "perfekte" du er kvalm!
Espæ, 21.okt.2010 @ 22:24
Med all respekt: Dette innlegget er et godt eksempel på hvorfor 16-åringer ikke har stemmerett.
uff, 22.okt.2010 @ 01:31
herregud, er det mulig å være mer frekk?

DU burde ha stemmerett? Så si meg, hvilket parti ville du stemt på av hvilket grunnlag? For å si det sånn er jeg 100% sikker på at du har null peiling på politikk til å kunne stemme, så hvorfor skal folk som deg stemme og ødelegge for en evt. regjering? flere 18 åringer har ikke peil. på noe om politikk, også vil du senke den?

Dessuten veldig frekt å si sånn om folk som er funksjonshemmede, tenk deg om før du snakker
, 22.okt.2010 @ 11:34
haha! du er god underholdning alexandra, men ikke på den måten du tror.. du burde forresten sjekke kunnskapene dine innenfor alzheimers før du attaler deg om slike ting! det fungerer virkelig ikke slik du framstiller det.
, 22.okt.2010 @ 11:39
og forresten! de med krafting hjerneskade, trenger faktisk ikke å ha "mistet hodet" som det blir sagt. mange har alt det mentale intakt, mens skaden gir utslag på det fysiske. og personer med downs? herregud, da kan vel ikke du stemme etter du er 18 heller da? etter dette innlegget kan man begynne å lure på om du vet hva downs er engang.
therese guttormsen, 22.okt.2010 @ 13:57
16-åringer er ikke modne nok til å stemme , det sier jo seg selv. Jeg blir selv snart 16 ;)

Du får jo uansett stemt om 3 år? Så om myndighetene skulle satt ned stemme-lavalderen til 16 år, så kunne ikke du gjort noe med det, fordi det er jo ikke akkurat valg i år.. Da måtte du i så fall stemt i fjor, når du var 15, så skulle liksom stemme-lavaldern vært 15 år da? Det gir jo ingen mening.. Om tre år er det nytt valg,da kan du stemme , og maange år etter det ;)
masemari, 22.okt.2010 @ 15:29
må være 18 eller noe, sykt lol

Skriv en kommentar

Kategoriene

Bloggarkiv

Annonser:

hits