NRK, det nye Se og Hør?

Nå skal jeg prøve å holde meg helt saklig, men det kan bli litt vanskelig, siden jeg virkelig ikke skjønner hva NRK sliter med. 

Det hele begynte med at Lars Petter og jeg postet et innlegg (med kilder), NRK ringte rundt til annonsører hos blogg.no og fikk de til å avslutte sammarbeidet med blogg.no, nrk laget en artikkel om dette hvor de ganske godt fikk frem at det straffer seg å være åpen om det du mener. Senere sjekket Lars Petter opp journalistikkloven, og så at NRK brøt utrolig mange av de punktene, han blogget om det, NRK fikk kalde føtter, ville ha intervju med oss, og så kommer det nye: 

Denne artikkelen: http://www.nrk.no/nyheter/1.7747783 

Her virker det som om vi har sykt ekstreme meninger, og en eller annen "sosialmediaekspert"-something sier nederst i artikkelen at "våre meninger kan komme til å forfølge oss", og at "unge mennesker danner seg et bilde av verden (...)" bla bla bla.

1. Hvor kommer den damen inn i bildet? Det er ikke oss det er snakk om her, det er snakk om at "jeg elsker den røde siden"-NRK ikke takler at folk som er på den blå siden ytrer seg om det. Kanskje de føler seg truet? Ikke vet jeg. Det jeg vet er at NRK virkelig prøver å lage drama akkurat nå, av noe som egentlig er helt greit i følge lover og regler. Det som faktisk ikke er greit er at de bryter flere punkter selv. Eh..
2. Danner et bilde av verden? Hva i alle..? Greit, jeg er ikke gammel nok til å kjøpe vodka, men jeg skjønner tydligvis mer enn de eldre i NRK. Jeg har ikke noe imot at folk er positive til den innvandringspolitikken vi har i dag, men jeg er ikke fornøyd med den. Og det synes jeg folk skal ta like pent, som jeg tar at de liker den. Det er lov til å ha forskjellige meninger. Det er også lov til å ytre sine meninger. Det er bare så utrolig synd at wannabe Se og Hør (NRK) skal skremme folk fra å tørre å si det de mener.
3. Meningene kommer til å følge oss? Ja, det håper jeg for all del at de gjør. For nei, jeg har virkelig ikke planer om å endre de. Og hun mener at det vil gi negative konsekvenser. Vel, hvis jeg får negativitet tilbake av å ytre mine meninger, som er saklige og korrekte, så tar jeg gjerne imot de negative konsekvensene. Å få negativie konsekvenser for å være engasjert i politikk, ytre sine meninger, og være ærlig - ja, da skal jeg ta imot med hodet hevet. 

Jeg mener at hva jeg mener i denne saken er helt irrelevant, det som betyr noe er at man faktisk ikke får lov til å mene noe, så lenge det ikke er en korrekt mening i følge de som hører den. Hvis det fortsetter på den måten så kanskje vi blir som kina. Bare presidentens mening, er den rette meningen. Åja, det er forferdelig. Jeg vet. Og her kommer NRK med gode bevis på at man bare kan mene "det rette". 


Og det er fremdeles ikke over. Det er et nettklipp som jeg også kommer til å kommentere. 

Jeg synes det er synd at NRK som er kjent for å være en nyhetsside pluttselig skal begynne med teit gossip. Da kan de jo like godt bli et sladderblad de også. For the record, hverken jeg eller Lars-Petter sa at vi føler oss kneblet. Hvor de har fått det fra, må gudene vite. 




38 kommentarer

, 13.aug.2011 @ 10:28
Det er så fint at du ikke er redd for å si det du mener! Og det er fint at en kjendis tør å være negativ mot et medier og skrive det på bloggen sin :)
:P, 13.aug.2011 @ 10:34
BRA HEIDI ALEXANDRAAA
Linn Halvorsen, 13.aug.2011 @ 10:58
You go girl!
Tone, 13.aug.2011 @ 11:04
Alle de som noengang har fortalt deg at du er dum, kan lese dette innlegget og deretter bare gå å legge seg. Det her er mer oppegående enn 80% av innleggene til alle på topplista. Jeg er ikke enig i det du mener om innvandring osv, men jeg er HELT enig i at vi burde få ytre oss selvom en motpart syns meningen vår er feil. Tilfeldigvis er NRK ett stort selskap som er uenige med deg og jeg syns det blir fryktelig urettferdig. Blir litt sånn som at 10 000 mennesker skulle banka opp 2 folk. Latterlig av NRK, du har alt "vunnet" denne saken i mine øyne.
amina, 13.aug.2011 @ 11:05
Retten til å si hva du mener skal være i ett demokratisk samfunn om du er på blåsiden eller rød siden. Men det å behandle andre menneseker om de er muslimer eller ikke. Om de er romener eller ikke har ingen ting med din demokratiske rett... Jeg lurer på hvordan du er oppdratt, hvilke mennesker du er sammen med som kan vise så mye forakt for andre mennesker som du viser i bloggen din. Jeg kan iritere meg grenseløs over all den tiggigen. Men jeg behandler ikke ett menneske så respektløs som jeg sitter med ett intrykk du gjør. At man har en brun syn på innvandring er lov. Men stakkar for den intolransen du viser. DU er ett ondt menneske.
, 13.aug.2011 @ 11:11
BRA!! Vi må for all del unngå et samfunn der man skiller mellom "korrekt" og "feil" ytringsfrihet! Vi må heller ikke bli så tolerante at vi blir naive, det vil ikke tjene noen. Alle nasjoner bør jo har rett til å bevare sin egen kultur??
Maja, 13.aug.2011 @ 11:13
Stå på Heidi!! Digger deg! :)
, 13.aug.2011 @ 11:13
BRA!! Vi må for all del unngå et samfunn der man skiller mellom "korrekt" og "feil" ytringsfrihet! Vi må heller ikke bli så tolerante at vi blir naive, det vil ikke tjene noen. Alle nasjoner bør jo ha rett til å bevare sin egen kultur??
M, 13.aug.2011 @ 11:13
Bare fordi folk ikke er enige med deg, betyr ikke at du ikke får bruke ytringsfriheten din... Syns oppriktig synd på deg...
, 13.aug.2011 @ 11:18
haha, meningene dine kommer til å forfølge deg, så skummelt liksom. Akkurat som at man bare skal slutte å mene noe som helst fordi det kommer til å forfølge en. Er det noen som kommer til å forfølge meningene dine så er det nrk, tv2, vg og db( sosialistiske medier) Så det kan du nesten ta som en trussel, og det er ihvertfall ikke bra journalistikk.
, 13.aug.2011 @ 11:33
Helt enig med deg Heidi, nrk kunne ikke ha synket lavere.
Tom, 13.aug.2011 @ 11:34
Det er lov å ha upopulære meninger, men da må du også tåle at det kanskje ikke er så...populært. Så da er det vel tryggest for deg å holde deg i bloggosfæren. Med en gang du tar skrittet over i etablerte media kommer det nemlig til å være andre folk der, som mener og gjør andre ting enn deg. Hvis du ikke takler deg, får du heller holde deg hjemme.
Ida, 13.aug.2011 @ 12:29
Du har lov til at mene hvad du vil :D

- Ida / couturexx.blogspot.com
, 13.aug.2011 @ 12:55
Orker ikke lese alt jeg, kan du forkorte det? :)
amalie, 13.aug.2011 @ 13:18
Jeg har ikke det samme synet på innvandringspolitikken som det du har. Men syntest alle skal ha samme rett som å utrykke seg uansett om dei ikke har samme mening som fleertallet. Det er jo det demokrati står for!! Du har jo bare sagt din mening, ikke at du vil drepe for de..:-P
linus, 13.aug.2011 @ 13:31
Du er ikke så dum som du skal ha det til, heidi. Fortsett sånn som dette, og hele verden kommer til å elske deg.
karoline, 13.aug.2011 @ 13:33
Du gjør meg kvalm.
lisa, 13.aug.2011 @ 13:44
hahahahahahhahhaahhaahha seriøst jeg klarer ikke slutte å le av deg
, 13.aug.2011 @ 13:57
2 - Heidi Alexandra, NRK - 0
Maiken, 13.aug.2011 @ 16:17
Hallo! hvis du vil at folk skal lytte til det du har å si, så må du tenke på når du sier det og hvordan du sier det!

Det at dere gikk ut så tidlig etter terrorhandlingen var virkelig bare til å spy av!

alle ofrene har ikke blitt begravet en gang! skam deg for det! men ja du har lov til å ytre det du mener, men det er lov å bruke hjernen litt.

+ at du blir ikke sett på som en veldig seriøs person og grunnen til det er at du ikke klarer å formulere setningene dine på en voksen måte!

Det at du er enig med noe av det Anders mener er din sak, men måtte du si at du er enig med han? hadde det ikke holdt å si hva du mener? var det så viktig for deg å bruke hans navn? det gjør at folk ikke vil høre på deg!
Tonje, 13.aug.2011 @ 16:18
Dersom du hadde hatt skoleplass, og videre valgt å tatt en master i rettsvitenskap (jus) i 5 år så hadde du kanskje forstått at det du sier er helt bak mål.

Nrk har ikke gjort noe feil eller ulovelig. Ytringsfrihet betyr ikke at du kan si hva du vil offentlig uten at noen reagerer.

Og sa jeg ikke at du burde holde deg hjemme heller enn å bli intervjuet av NRK? Jo, det gjorde jeg visst!

Oppegående mennesker forstod nemlig hvordan det kom til å ende før du dro dit.

Kanskje du heller skal konsentrere deg om å finne deg en skoleplass? Om det ikke finnes noe sånt for deg foreslår jeg at du i det minste skaffer deg en medierådgiver. Eller kanskje en mamma som kan fortelle deg hvordan man skal oppføre seg.

Du trenger det tydeligvis.
, 13.aug.2011 @ 17:06
HØR OG LÆR..................
cillapilla, 13.aug.2011 @ 17:14
Hvorfor har du ikke lagt ut det jeg skrev. ingenting nedlatende mot deg, kun konstuktiv tilbakemdling MOT innlegget du skrev, med linker for å vise en annen side. Håper i det minste du tok deg tid til å lese det og se linkene - og at du kanskje lar det synke litt.
katt med hatt, 13.aug.2011 @ 18:44
haha du vet at det der er som å si sånn 10. mai 1945 at "Hitler var litt voldelig men det var noen bra poeng i Mein Kampf" altså.

Har du en gang lest makkverket hans? Så du er enig i at Norge bør bli en totalitær stat, alle nåværende politikere systematisk drept eller sendt til gjenutdanning, og muslimer enten massakrert eller tvangsutsendt? Å bare _litt_ av dette. Ja da var det ok.
Kjersti, 13.aug.2011 @ 18:59
Bra du står opp for deg selv og dine meninger! Selv om jeg personlig er uenig med deg, kan jeg klare å ha en viss respekt for det du mener. Jeg tror ikke NRK brøt noen regler ved å poste ett motargument, selv om man kanskje kan si at de som ett offentlig medium ikke skal ta parti. Enig med den personen her oppe som skrev at du ikke hadde trengt å skrive att du var enige i visse punkter av manifestet, men at du heller bare kunne konstantert dine meninger helt konkret. dette hadde gjort at det hadde fått en litt bedre mottakelse

Ellers så bør du fortsette å blogge som du har gjort i dette innlegget! du framstår som smart og reflektert! fortsett med deg!
Siren, 13.aug.2011 @ 19:11
NRK <3 og takk for at du mister sponsorer!
kuli, 13.aug.2011 @ 20:29
U GO GIIIIIIRL!! du e rååååå (:
Ulvhild, 13.aug.2011 @ 21:06
Kjempeflott innlegg. Fortsett slik.
Ulvhild, 13.aug.2011 @ 21:48
NRK er ubrukelig, dødfødt og korrupt, i likhet med de fleste andre populære medier. Offentlige medier skal i utgangspunktet ikke ta parti, men det er jo nettopp det de gjør, og har gjort i mange år. Det eneste vakre, modige, tøffe og smarte ungdommer som Heidi har "tilfelles" med Anders B. Breivik, er at begge har forstått at ikke-vestlige innvandrere bærer med seg en kultur som ikke hører hjemme i Norge, eller Europa for den saks skyld. Og utenom akkuratt dét, er Mr.Breivik en jødisk-kristen frimurer av en sionist som sleiker jøde-fascister og israelske nasjonalister i ræva, han gir ganske faen i den ariske rase, noe han tydelig poengterer i flere deler av sitt manifest. Denne jenta er revolusjonær, og slike trenger verden, for det er slike mennesker som har ført verden videre og løftet sivilisasjoner ut fra korrupsjon, sensur, tabuer og frihetsberøvelse helt siden vi ble fengslet for å ytre en mening om at jorda var rund. Holdningene til Heidi er 100% sunne, hennes intellekt er heldigvis for sterkt til å falle for dårlig, politisk korrekt propaganda, og enhver som reagerer på dem med forakt er kun hjernevasket og sannsynligvis åndssvak. Det er ikke annet å si om Heidis image enn at det er ekstremt jentete, noe det forsåvidt ikke er noe i veien med, da det ville være feilaktig av en jente å ikke være jentete.
Tonje, 13.aug.2011 @ 21:57
Gratulerer Heidi. Du har nå tiltrukket deg ulvene, de sirkler og hyler allerede rundt deg. Du har sikkert fått deg nye og "hyggelige" venner på facebook også.

Skjønner du ikke hva du driver med???
@-}--, 14.aug.2011 @ 00:41
Jeg er enig med Heidi. Hun har virkelig et godt poeng i det hun skriver her! Jeg er ikke fult for det der med innvamdrer-greia di, men det med at vi skal si det vi mener! Elsket dette innlegget, kjempebra skrevet! Synes du hadde et veldig godt poeng!
:), 14.aug.2011 @ 00:53
Endelig har du begynt å bli saklig og det bare digger jeg. Det er helt latterlig at NRK lager så stor sak av dette. Det er veldig bra at dere står for det dere mener.
Fnord, 14.aug.2011 @ 01:04
Ehhhhmmm, du veit at de talla du la ut til å begynne med bare var tull, løgn og bedrag? At de ikke stemmer i det hele tatt? At franske muslimske jenter ikke føder 8,1 barn i snitt? Og at du starter denne tråden med å støtte ABB, for så å lage et inlegg som ikke har NOE med virkeligheten å gjøre?

Seriøst, du burde snakke med pappaen din før han kommer hjem på tirsdag. Og si hva du har rota deg opp i. Med all vennlighet, du er i ferd med å ødelegge yrkeslivet ditt. For sånt som dette henger med.
, 14.aug.2011 @ 14:13
Jeg skjønner ikke at nrk trykker artikler om deg/dere i det hele tatt. Lykke til som de høyre-ekstremes nye babe her til lands.

Er sikkert ikke lenge før du får fanbrev fra tore tvedt.
Sondre, 14.aug.2011 @ 14:48
Verste sytingen jeg har hørt på lang tid.. Du vet at det er helt normal journalistikk å bringe inn en uavhengig tredjepart som kommenterer saken? Damen var en type som faktisk hadde litt peiling, og grunnlag til å uttale seg.
Og, ja, du danner deg et bilde av verden. Det gjør vi alle. Du mener ditt bilde er helt korrekt? Noe så jævlig arrogant er det lenge siden jeg har lest. Du har lov til å komme med så mange dustete eller smarte utsagn som du bare vil, men du kan ikke sitte og forvente at ingen vil si i mot deg, spesielt når du kommer med upopulære og politisk ukorrekte utsagn. Ingen nekter deg å stå for slike meninger, men du kan ikke forvente at folk skal være enige med deg til enhver tid, og forgude dine meninger. Det er ingen som skal skremmes til stillhet, men man må godta en diskusjon og forskjellige synspunkter.
Og, meningene kommer til å følge dere. Det er nok mange som setter pris på at dere legger frem deres ærlige meninger, men det er nok like mange som ikke setter pris på slike meninger og det derfor vil kunne ha negative konsekvenser for dere. Nekter du å tro det vil jeg mene du er litt blåøyd.
Og jeg ser ikke hvor nrk har nektet deg i å mene det du vil? Du kan ikke forvente at du er en evig, opphøyd del av menneskeheten, og er beskyttet mot all kritikk og diskusjon.
Ja, du er jævlig sytete, og prøver å få oss til å synes synd på deg. Jeg mister bare respekt.
Peder, 15.aug.2011 @ 01:41
Journalistikkloven? Hehe... Det er ikke noe som heter det lille venn
, 15.aug.2011 @ 13:20
For det første: Jeg reagerer på at du mener et positivt syn på økt innvandring er forbeholdt venstresiden. Nå er jo det du skriver på en generell basis ikke akkurat en fasit, men jeg vil bare opplyse at jeg selv regner meg som borgerlig, og har et såkalt "radikalt" syn på økt innvandring.

Mange borgerlige er for et fritt marked, og med et fritt marked kommer også den naturlige

retten til å forflytte seg slik man selv ønsker, uavhengig av staten. Du er ikke borgerlig, du er

bare populistisk og har ingen historisk forankring i det du skriver.

For det andre, så møter du seg selv litt i døren anngående din kritikk av NRK her. Du understreker din rett til å mene og det er jeg helt enig med deg i! Du må ha lov til å publisere

dine meninger, men da må du også tåle debatt rundt det. At NRK kommer og vil vite mer om

hva du syns om saken, er vel ikke å kneble deg, er det? Snarere tvert i mot! Du ønsker å bli

tatt seriøst, og jeg kan ikke se annet enn at om Norges største kanal velger å bruke tid på å

intervjue deg, så er det nettopp det du blir.

Om du ikke tåler at noen voksne ryddige mennesker stiller deg et par spørsmål om det du

mener, så er det kanskje påtide å gå i seg selv å tenke hvorfor. Jeg mener det er fordi

meningene dine ikke henger sammen.
Off, 17.aug.2011 @ 19:08
Nå driter du deg ut, kjære. Lær deg når en skal holde kjeft og når en bør innrømme at en har gått over streken.

Og NÅR ble Youtube og randome sider på nettet sikre kilder??

Enkelte av de som kommenterer her har litt mellom ørene (som f.eks. Tonje og delvis Sondre), hør på dem, så slipper du kanskje å ikke bare tråkke i salaten, men å rulle deg rundt og bade i den.

Men det er grei hverdagsunderholdning og se deg drite deg ut slik du gjør da. Håper bare det ikke vil ødelegge for deg i fremtiden (noe du nesten kan banne på at det vil gjøre).

Skriv en kommentar

Kategoriene

Bloggarkiv

Annonser:

hits