Amerika lever av Norge

De fleste vet vel at Amerika har planer om å lage film om Utøya.. Wtf? Det var Norge sin ulykke, og da bør vel Norge være den som lager filmen også. Det var ikke vi som laget filmer etter 9/11, det var det Amerika som gjorde - fordi det var deres tragedie. Vi laget Max Manus, og vi burde lage Utøya. Dessuten hadde filmen blitt mye bedre om den var norsk, fordi vi fakisk kunne gjort filmen mer levende. 

Vi kunne basert filmen på en ekte historie. 

Vi kunne filmen den inn på selve Utøya. 

Vi ..

Ah, whatever, det er Norge sin film uansett!

 

75 kommentarer

Vilde, 01.nov.2011 @ 18:37
Ingen burde lage film om det!
Ingvild Emilie, 01.nov.2011 @ 18:39
Jeg er helt enig med Vilde, INGEN burde lage film om det, spesielt ikke nå, noen mnder etter hendelsen... Det er alt for tidlig og alt for sårt. USA burde skjerpe seg...
mr.me89(kjempe anonym:P), 01.nov.2011 @ 18:51
Det er jo generelt større budsjetter for filmskaping i usa, så det vil jo bli bedre film om de lager det! iallefall med tanke på de snakker det internasjonale språket så andre intresserte utenfor Norge også kan ta del i hvordan offrene opplevde hendelsene
Anders, 01.nov.2011 @ 19:00
Beklager, jeg kan ikke sitte å høre på dette, INGEN burde lage film om det! Du tenker kanskje: "Kanskje ikke, men de laget film om andre verdenskrig, der døde enda flere..", men det er en forskjell fordi dette ikke handler om BARE de døde, ikke om ryktet utøya fikk. det handler om at flere mennesker ENDA sørger over de som døde. ser du forskjellen nå?
Ida, 01.nov.2011 @ 19:09
Hvad med helt at droppe at lave en film? ö

- Ida / couturexx.blogspot.com
Andrea, 01.nov.2011 @ 19:10
Fy faen for et menneske du er! Forstår du ikke at det ikke må lages noen film om dette i det heletat!? Det handler ikke om at Norge skal ha rettighetene til en film om den største tragedien som har skjedd etter andre verdenskrig, men at INGEN skal lage noen som helst film om jævelen som drepte ungdommer på utøya og sprengte regjeringsbygget, all den faenskapen han gjorde den dagen.

Og hvis det er sant at du skriver provoserende ting for å nå høyere opp på topplisten, ta deg sammen. Bruk hvertfall ikke 22. juli som virkemiddel! Det er bare jævela feigt..
helene, 01.nov.2011 @ 19:23
er vel totalt feil å kalle utøya-tragedien for en ulykke?
Ida Marie, 01.nov.2011 @ 19:27
Trenger vel ikke å kjefte ned Heidi nå? Hun har jo faktisk et poeng..
, 01.nov.2011 @ 19:38
Kan ikke du slutte og mene noe om alt mulig,bare hold den tåplige kjeften din lukket,idiot unge!
hilde, 01.nov.2011 @ 19:47
blir nesten laget film om alle tragedier. syns det kunne vært greit jeg, å sett utøya på film også.
Siri -, 01.nov.2011 @ 19:49
Synes ikke det skal lages film om noe jeg! norsk eller amerikansk - det er like dumt og respektløst. Tenk på de som faktisk ble rammet av denne tragedien..!
Sara, 01.nov.2011 @ 20:01
Lol, det er ikke AMERIKA som lager film om Utøya. Det er en random ubetydelig amerikansk filmskaper, og filmen kommer aldri til å bli tatt seriøst eller få noe publikum.
Meeg !........*'', 01.nov.2011 @ 20:05
Ingen burde lage film om det!!!! Ikkje Norge,Sverige,Amerika eller vilket som helst land ingen !!!
Ragnhild, 01.nov.2011 @ 20:12
Eg skjønner ikkje kva som skjer i hode ditt, men en ting er sikkert at det ikkje kan vere noko smart!!!

ingen burde lage en film og utøya! Det er en ting at mange døde men ....... tenk på alle dei som sitter igjen uten ongane sine søskene sine !!! Det er di det er mest synd på !!!
..., 01.nov.2011 @ 20:18
Btw, dt va 11/9 ikje 9/11 :P
, 01.nov.2011 @ 20:21
Hadde jeg vært en av de etterlatte, hadde jeg ikke orket å sett en film der de viser hvilken måte den personen jeg var glad i døde på. Det hadde vært helt grusomt!

Det er dumt at de lager film NÅ, det er jo bare gått litt over 3 måneder. De kan lage film en gang, men ikke nå. Ikke før om flere år. Men da bør det være litt om historien bak, og ikke bare en mann som skyter uskyldige mennesker.
Anna, 01.nov.2011 @ 20:22
hahaa, lo godt. "Norge sin ulykke"

min ulykke, min film!

christ.
ja, 01.nov.2011 @ 20:24
nå skal je skrive en ting som kanskje vil få folk lit sure. som folk kanskje vil reagere på.

MEN jeg syns at det er respektølst om du gjennomfører filmen. det er ikke rom for en sånn film med tanke på det som skjedde der.. det er jo en historisk dag i negaiv retning for de etterlatte samt norge som nasjon.

det er vanskelig nok å komme over det som har skjedd der selv om det nå er noen MD siden.

hadde de kanskje venta 10 -15år før de hadde lagd filmen, da hadde det vel kanskje vært mere akseptabelt. legg merke til at jeg skriver KANNSKJE .

så skal de lage film, så bør de somsagt vente i en god del år føre de gjenomfører det
Helene, 01.nov.2011 @ 20:27
Å bruke gjenlevende og pårørende som morargument til å lage filmen er ikke godt nok. Tenk så mange pårørende som sitter igjen etter 11. september, likevell er det filmer i bøtter og spann om temaet.
Klart det skal lages film om Utøya engang! Gjerningsmannen skal ikke hylles, men det er viktig at vi aldri glemmer det som har skjedd. Og det skal filmen bidra til.
, 01.nov.2011 @ 20:29
Du kan umulig være en ekte person..
Rebecca, 01.nov.2011 @ 20:35
Hallo folkens ! Det kan like gjerne lages en film om Utøya som 11/9 tragedien!

Jeg er helt enig i at de skal vente, men at det blir film det skjønner jeg ikke hvorfor er et problem ! De som ikke vil se den lar vær så er problemet løst !

Altfor tidlig, men skjerp dere ! 11/9 tragedien var like ille (hvertfall nesten)!
Maren, 01.nov.2011 @ 20:36
Synes vel egentlig ikke det burde lages film av det i det hele tatt.
Heidi, 01.nov.2011 @ 20:40
Altså folkens, det lages alltid filmer av slike ting.. MEN ja, jeg er enig i at den ikke bør lages, ENDA! Det er waaaay to early! Tragedien skjedde jo tross alt i sommer, og jeg synes folk kan få lov til å roe seg ordentlig ned før en slik film eventuelt blir til. Om ett eller to år derimot kunne det vært greit. Og nei, jeg sier ikke at jeg VIL de skal lage filmen.. Men som sagt, lages alltid filmer av slike ting, og om det skjer, er jeg fullstendig enig med Heidi Alexandra. Da bør den være på norsk!!
Ester, 01.nov.2011 @ 20:45
Jeg er enig med Vilde og Andrea... hvorfor lage film av tragedier ? hvertfall når det skjedde nylig i år.. og skjerp deg Heidi, du lager konflikt av noe som ikke har noe å si! når det er snakk om utøya-filmen, så legger vi ikke vekt på hvem som har rettighet til å lage det... ingen i alle verden burde lage film av noe så forferdelig...

Amerikanerene sin 11/9 er like gale som Utøya og Regjeringskvartalet er for oss norske. jeg mener at de ikke burde lage filmen for det første. folk må ha litt respekt for de som har opplevd det. bare tenk på de overlevende som enda har vansker med å leve med samvittigheten at vennene deres døde, mens de lever...

Ha litt respekt og tenk litt før du blogger Heidi... det fins viktigere ting enn hvem som har rettigheter for å lage film ..
, 01.nov.2011 @ 20:55
Hva er meningen med og legge ut det bildet der egentlig,tenk littegranne a..det kan være utøya folk eller pårørende som leser bloggen din...eller andre som kan bli såret eller provosert av dette..syns dette var litt drøyt og respektløst av deg egentlig jeg....
On the nail<3, 01.nov.2011 @ 20:55
Barbie !<3 Vil noen Gå inn på bloggen min? <3 si gjerne ifra om vi skal gå inn på deres:)
Siri, 01.nov.2011 @ 21:12
hahahaha
Eli, 01.nov.2011 @ 21:14
Jeg blir kvalm av tanken om at folk skal sitte i sofakroken med popcornet og underholdes av det som skjedde 22. juli. Det er helt umenneskelig for meg hvis noen lager en amerikansk action drama om hendelsen, det er rett og slett stygt gjort mot pårørende og resten av norges befolkning!
Helene, 01.nov.2011 @ 21:53
Dette er ingen sin film! Ikke Norge, ikke USA... Ingens!
Tonje, 01.nov.2011 @ 21:57
en film om dette er viktig i fremtiden. Dette er noe som ikke må glemmes. Men jeg er enig, den bør være norsk, og den skal ikke lages enda.
Ida, 01.nov.2011 @ 21:58
hvorfor burde vi ikke lage film om det? enig i at den ikke burde lages enda.. men å lage film om store hendelser, også tragedier kan være en måte å heder heltene i historien på. og da snakker jeg om alle som hjalp hverandre, alle som dro ut med båt, selv om det var stor risiko med det, osv :) synes en film kan være en god ide jeg, om noen år. men den burde lages av norge.
Anders, 01.nov.2011 @ 22:09
Herregud, Ida Marie, hold KJEFT! Hun har ikke noe poeng.
tina, 01.nov.2011 @ 22:43
Jeg er enig jeg, det burde lages en film / dokumentar om det som skjedde. det var en trist og forferdelig hendelse.

den burde ikke bli laget enda, men skal det bli laget noe så bør den være norsk. Jeg sitter igjen med veldig mange spørsmål om det som skjedde der ute..hadde jeg fått sjansen til det ville jeg gjerne ha snakket med ABB og noen som var der ute for å få svar.

derfor er en film dokumentar veldig flott å lage om sånt, men det bør en vente med til det har gått 1 år eller 2.
kinevictoriaarnesen, 01.nov.2011 @ 22:44
Enig med Tina og Deg heidi!
karen, 01.nov.2011 @ 23:21
Blir nesten litt trist av å lese kommentarene... synes ikke at noen egentlig burde lage film om tragedien som skjedde på Utøya, men noen kunne kanskje ha laget en dokumentar.

Ikke klag på heidi, pga meningene hennes. Dere har selv egne meninger, så tenk litt hva dere skriver her.<3
Ania W. W., 01.nov.2011 @ 23:38
skulle heller bare dreti i hele dokumentarene og filmene om dette. syntes det er respektløst uansett hvem, hva eller hvor. men de bør ta hensyn. dessuten er 9/11 filmen laga i USA, så det har de selv valgt.
trine, 02.nov.2011 @ 00:17
det gøyest med den bloggen er å lese kommentarene :)
Marie Ivanda Undseth, 02.nov.2011 @ 00:40
Hallooo?? Ja altså dere skriver her at det er såå respektløst og lage film om utøya, må jo tenke på de som fortsatt sørger og blablabla.. Jeg syntes ikke det burde lages noen film, men vist den absolutt skal lages burde det være en norsk film! Det er laget film etter 11/09 det er fortsatt masse mennesker som sørger etter den ulykken. De mistet sine venner,familie,barn,foreldre osv. Akkuratt som det som nå har skjedd på utøya. Det er laget film fra andre verdenskrig det finnes faktisk mennesker som lever enda etter den krigen og de sørger også fortsatt! en sånn sorg man får når det skjer noe så forferdelig og trist som og miste noen av sine nærmeste kommer ALDERI til og bli borte desverre. men kanskje det faktisk kan hjelpe med en slik film? Kanskje det og kunne få et større innblikk i hva som faktisk skjedde slik at man slipper og bli sittende igjen med så mange spørsmål kan hjelpe? hvem vet?

Jeg mistet selv en av mine beste venner 09/11-2001 og for meg hjalp det MASSE og kunne se filmen etterpå, jeg fikk svar på mye jeg lurte på om hvordan til gikk seg til osv. Men sorgen den kommer aldri til og bli borte uansett. Og den blir ikke værre av at folk lager filmer eller snakker om det. Det er faktisk en liten lettelse, for det betyr at det ikke blir glemt. For noe så forferdelig som en katastorfe som det skal aldri glemmes, det kommer alltid til og sitte i oss uansett!

- Marie Ivanda
idaadriana, 02.nov.2011 @ 00:54
Ja, det er respektløst så tidlig. Men jeg liker virkelig godt formålet med å lage filmen. Det er nemlig noen amerikanere som vil lage filmen for å gjøre det strengere med våpen. For at våpen skal få elektroniske brikker som advarer politiet når våpen blir bragt for nærme skoler, sykehus osv. Og at det skal være generelt mye vanskeligere å få tak i.
..., 02.nov.2011 @ 00:59
Selvfølgelig lager de film om dette, men det USA gjør er å lage en film basert på feil informasjon..

De har laget film om alle mulige tragedier her i verden, og det ville bare vært unormalt om de skulle droppe Utøya.. OG selvom mange mener at dette er verre enn 11/09 så er det egentlig ikke det. Det ble drept MANGE flere mennesker 11/09 enn det ble på Utøya, og selvom det var ungdommer som vi/jeg kjente så gjør ikke det dette til noe verre enn 11/09, 2. Verdenskrig eller noen annen massemord tragedie.

Jeg syns det er "bra" de lager en film, hvor de som vil kan se hva som skjedde, og hvor videre generasjoner kan lære av dette og deretter utvikle samfunnet vårt, så det ikke vil skje igjen.
malinva, 02.nov.2011 @ 03:12
Hvorfor lage en film av det egentlig? Tenk på de som faktisk opplevde dette..tror ikke de synes noe om det.
Solveig, 02.nov.2011 @ 11:47
Helt greit at du kommer med argumentene dine, men her kan du kanskje tenke på oss etterlatte? Jeg ser ingen god grunn til å lage en film av dette. Måten du ordlegger deg er bare feil. Blir lei meg.
, 02.nov.2011 @ 12:37
IDIOT!!
lena, 02.nov.2011 @ 13:06
er du helt korkende gal? sitter du å diskuterer om hvem som har rett til å lage en film om utøya? aner du hvordan det føles for oss som har mistet noen der? jeg sier ikke at det ikke kan komme film om det. men det må i alle fall la seg vente i 10 år.

bli voksen menneske!!
Lolla, 02.nov.2011 @ 13:32
Vi laget jo "Nokas ranet" og der spilte tvillingbroren til han som døde han som ble drept. Hvorfor skal dette være så mye verre?

Jeg har ikke noe imot en film, det er filmer om alle tragedier så langt, så hvorfor stoppe nå?
Cindy :), 02.nov.2011 @ 15:10
Det kan godt lages en film om det, men de burde vente hvertfall 5-10 år så folk får dødsfallene på avstand, og ikke minst de som var med som overlevde!

Jeg var selv nær en av de omkomne, og jeg har ingen interesse av å se drapet så tidlig.. eller noengang egentlig. Filmen burde lages om 10 år.
Vanja, 02.nov.2011 @ 15:29
Terrorangrepet var 11/9, ingen som har merket den feilen??

Synes det er jævli teit å skrive provoserende om Utøya for å komme høyere på topplisten, respektløst er det. Jeg synes ikke noen burde lage film så tidlig, ihvertfall ikke en som spilles inn på Utøya (det er det mest idiotiske jeg har hørt).
Guro, 02.nov.2011 @ 15:30
ingen burde lage film om Utøya!
Henriette, 02.nov.2011 @ 15:43
Jeg syntes det er helt RESPEKTLØST å lage en film om dette... Tenk på dem som var der og på familiene. Jeg blir serriøst kvalm bare ved å tenke på det, kan ikke tro det.
laviee, 02.nov.2011 @ 16:04
Jeg har absolutt ingen ting å uttale meg om at DU er en helt sinnsykt jævla idiot! Men det er slik du fremstår på bloggen, hvis du ikke har lagt merke til det <3
Helen, 02.nov.2011 @ 17:27
Må virkelig si meg enig med Helene..

Hvis man mener dette var en "ulykke", da har man virkelig ikke fulgt med..

Selv mener jeg det er greit at de lager film, men om noen (mange) år..

Selvfølgelig kjente jeg ikke mange som døde, og deler kanskje ikke så mye av sorgen som mange andre gjør, så det burde egentlig være litt opp til de pårørende også..
Hedda, 02.nov.2011 @ 17:34
Jeg syntes de skal lage en film i Norge, For og ære de menneskene som har død pga denne tragedien.. Jeg kunne ikke bli mere endig med Tonje. Det burde bli laget en film, det er kanksje for tidlig nå, men de kan jo lage en film!
Ranita, 02.nov.2011 @ 19:27
du er syk, heidi. syk.
mordi, 02.nov.2011 @ 20:51
wooow.. du e jo rett å slett dom..

det e da vell faan ikke meininga å lag en film om ein av de aller største tragedian som har vorri i norge.. nesten 100 ungdomma vart jo drept.. trur kanskje DU bør begynn å tenk dæ litt om før du skriv nå som helst om herre her ..
Helene, 02.nov.2011 @ 20:55
Fy faen, Heidi... Ingen burde lage film om det! Fytti helvete, nå mista jeg den lille respekten jeg hadde igjen for det!
Hilde, 02.nov.2011 @ 21:17
Ingen burde lage film om det som skjedde på utøya! Det var en tragedie, en stor tragedie! tenk på de som var dder, tror du de ville ha klart og tenke på at noen lagde film av deres livs største og verste hendelse? Denne var drøy, Heidi!
Malene, 02.nov.2011 @ 21:52
For det første, det er ikke akseptabelt å lage film om utøya før om kanskje 10-20 år, kanskje ikke engang da. Dette er veldig sterkt for mange å se allerede nå, for pårørende, overlevende og for så vidt hele Norge. For det andre, amerika stjeler fra oss? Dummeste jeg har hørt. Du skjønner at dette ble en internasjonal nyhet? Ja, det var dessverre våres tragedie, men jeg tror om 20 år er det ikke bare nordmenn som er interessert i å se filmen isåfall. Jeg er ikke interessert i filmen uansett, om den er på norsk eller amerikansk. Det der er bare et mareritt å se på. Men hvilket språk jeg ville foretrukket for filmen er selvfølgelig norsk for jeg kan norsk, men for alle andre land er det bedre på amerikansk ;)
Malene, 02.nov.2011 @ 21:55
BTW, AMERIKA LEVER PÅ NORGE?? WTF? Det gjør de ikke...
senoritaen, 03.nov.2011 @ 00:20
Uff, det bildet der var skikkelig ekkelt.. ser du helt nede til venstre..sitter en gutt og "ber" for sitt liv?? Kan tenke meg utfallet dessverre.. nesten så jeg begynner å gråte her kjenner jeg.. fremdeles surrealistisk hele hendelsen.. FORFERDELIG :-(
Tina, 03.nov.2011 @ 11:18
Unskyld at jeg sier dette, men hallo. Nå må du tenke deg om Heidi. Norge sin film? Dette er ingen sin film. Det burde ikke lages film i det heletatt. Skjønner du ikke hva som egentlig skjedde? Alle som mistet livet, de som mistet barna sine, de som mistet foreldre, søsken og venner. Eie rett? Er det det du tenker på? Ta deg sammen jente. Tenk deg om før du skriver innlegg. Dette er ikke kjeftig, dette er en kommentar som skal få deg til å tenke før du skriver. Vet du hva.
Tuva, 03.nov.2011 @ 12:03
Det er selvfølgelig som mange her allerede har nevn, ALTFOR tidlig å lage en film om Utøya.

Men, hvis vi faktisk tenker litt lenger frem i tid. 22 juli vil brenne seg inn i historiebøkene en gang i fremtiden og bare det i seg selv er ganske ille for folk som faktisk opplevde det..

Men en film om dette bør det absolutt bli, vi må tenke å at den dagen denne generasjonen går bort, er det mange nye som leser om dette i historiebøkene, og vil få mye mer innblikk i hvor jævelig ting faktisk var den dag i dag, ved hjelp av en film. Så med tanke på at våre etterkommere skal ha noe å realisere seg til seinere, bør det bli laget en film. En film som er laget med full respekt, naturligvis! Og da snakker jeg ikke om en film som skal komme ut om 10 år, nå snakker vi mye lenger..

Jeg mistet noen selv, så jeg skriver ikke denne kommentaren uten å selv ha noe innblikk i hvor jævelig ting var!
ketil østnor, 03.nov.2011 @ 13:41
håper du kødder nå, du må være tidenes dummeste person, hva tenker du med når du sier vi burde lage film om utøya, jævla tulling! jeg syns det var morsomt å lese bloggen din men nå topper du alt. tidenes tulling!

takk for meg.
A. Wosniak., 03.nov.2011 @ 16:19
Skjønner ikke helt hvorfor du kan si at det er Norge sin film. Poenget handler ikke om hvem filmen er sin, men at man ikke bør dra opp dette temaet fra bunnen av igjen nå som folk har begynt å skjønne. Vedder på at om du var på Utøya, Heidi, så hadde du ikke ment dette.
Ida Kristine, 03.nov.2011 @ 17:49
Vet du det Heidi Alexandra? Du er SYYYYYK du! Skjønner ikke hva du tenker med jente. Men du har vel hørt denne frasen mange ganger. Oppmerksomhetssyke blogger!
WTF?, 03.nov.2011 @ 18:23
hva i alle dager er det å fokusere på?!?! Enten har du mindre enn gjennomsntilig IQ ellers er du en god del egoistisk! jeg blir faktisk kvalm og sykt lei meg av å lese sånn her. mener du at man skal tjene på at så MANGE ungdommer ble brutalt drept? i tillegg voksne så klart men ungdom er et sårt tema fordi det er barna til mange som sitter igjen i sorg eller depresjon. norge er et lite land, derfor blir sånne ting ekstra følsomt og lokalt. du som blogger burde tenke litt mer før du legger ut meningene dine på sånne ting, for det er en del som leser det her. sorry, hvis du blir veldig såra av det her er ikke et angrep på deg, men på innlegget ditt.
, 03.nov.2011 @ 20:16
Slett det jælva bilde da,
, 03.nov.2011 @ 20:21
Første gang jeg er enig ned deg ... FØRSTE GANG!
Oppgitt, 04.nov.2011 @ 08:10
Av gode grunner burde man boikotte denne bloggen. Du er jo mildt sagt tilbakestående.. Oh wait, tilbakestående har jo i alle fall medfølelse og sympati..
♥ monicabby, 04.nov.2011 @ 19:46
du er bare syk! prøv for ên gang skyld å tenk på noen andre enn deg selv! ÈN jævla gang!
Tora, 04.nov.2011 @ 21:54
så VI skulle ha laget en film, der det skjedde og hva som skjedde, så foreldrene og overlevende ungdommer kunne få tilbake de værste minnene i livet deres????? Høres sykt ut! Det skal aldri lages en film om noe så forferdelig!
Linda Therese, 05.nov.2011 @ 02:47
gå inn på min blogg, har skrevet et inlegg som kanskje forklarer heidi sine tanker litt mer =)
Sofie, 05.nov.2011 @ 11:27
Det er greit at du som oftest er ute etter å provoserer..

men vet du hva, dette er skamløst! Eier du ingen respekt?

Jeg får skikkelig vondt av deg, at man kan være så tankeløs.
, 05.nov.2011 @ 12:28
er du helt dust eller?? Tenk på de folkene som var på utøya da ABB kom å tenk på alle de som ble drept. de må jo da igjen oppleve denne frykten og ubehaget hvis noen idioter skal lage film! uansett om det er i norge eller amerika. det er de det går utover!! tenk litt på andre enn degselv.
Kathrine, 07.nov.2011 @ 00:11
Å lage en film om 22.juli/Utøya, samme om den er norskprodusert eller ei, er helt idiotisk. Å lage en mer "levende" film vil bare oppskake folk og fører ingenting godt med seg.
Peder Vilhelm 18, 08.nov.2011 @ 02:39
Hvis du er litt lur nå så er det nok best at du fjerner det bildet asap. Eller så blir du kontaktet av forsvarsadvokater om ikke lenge.

Skriv en kommentar

Kategoriene

Bloggarkiv

Annonser:

hits